Abstract:
هدف اين مطالعه بررسي روابط بين عملكرد خواندن و برخي متغيرهاي سطح دانش آموز و معلم و بررسي درصد واريانس هر يك از سطوح در تبيين واريانس عملكرد خواندن است. بدين منظور، داده هاي پايه چهارم مطالعه پرلز 2006 ايران مورد استفاده قرار گرفت. تحليل ما بر نمونه ايراني شامل 5411 دانش آموز از 236 مدرسه تاكيد دارد. متغيرهاي بكار رفته در اين تحليل از دو سطح انتخاب شده اند: سطح دانش آموز (خودپنداره، نگرش) و سطح معلم (گروه بندي، مقدار تكليف). از مدل خطي سلسله مراتبي دوخطي(HLM) براي كشف روابط بين عملكرد خواندن و پيش بيني كننده هاي تحليل استفاده شد. نتايج نشان دادند كه در سطح دانش آموز متغيرهاي خودپنداره و نگرش رابطه اي معنادار با عملكرد خواندن دارند و در سطح معلم نيز رابطه گروه بندي با عملكرد خواندن معنادار بود، ولي مقدار تكليف رابطه معناداري با عملكرد خواندن نداشت.
Machine summary:
"بویژه تکلیف برای بچه ها زمان و تجربه ای که برای رشد باورشان در مورد پیشرفت نیاز دارند و مطالعه عادت هایی که برای یادگیری مفید است ، از قبیل ارزش تلاش و توانایی سازگار شدن با اشتباهها فراهم میکند و لذا، پرسش ها و سختی های پژوهش به صورت زیر هستند: آیا عملکرد خواندن دانش آموزان در بین کلاس ها متفاوت است ؟ خودپنداره و نگرش چقدر با عملکرد خواندن دانش آموزان در درون کلاس ارتباط دارد؟ چقدر رابطه بین عملکرد خواندن و ویژگی های سطح دانش آموز در بین مدارس مشابه است ؟ روش پژوهش روش این پژوهش همبستگی است و روابط به صورت چند سطحی مورد بررسی قرار می گیرند.
جدول ٢- اثرهاƽ پیش بینی کننده ها بر عملکرد خواندن دانش آموزان براƽ مدل B و مدل C مدل C مدل B P- SE b SE P-value B اثر ثابت value سطح ١ / 0/48 0/001 8/25 ٠/٠٠١ ٠/٤٨ ٨/٢٥ خودپنداره , / 0/37 0/001 2/17 0/37 0/001 ٢/١٧ نگرش , سطح ٢ / 1/62 0/008 4/39 گروه بندی , / - 0/97 3/96 0/81 میزان تکلیف , p- Chi- df مولفه p- Chi- df مولفه اثر تصادفی Squar Value واریانس Square Value واریانس e /95 میانگین 4082/76 5129 0/001 225 4175/91 227 5271/24 0/001 کلاسها u0j 4055/23 تاثیر سطح 4054/92 / اول در ادامه برای پاسخ به این پرسش که چقدر رابطه بین عملکرد خواندن و ویژگی های سطح دانش آموز در بین مدارس مشابه است ، مدل بعدی یعنی مدل عرض از مبدأ تصادفی با متغیرهای سطح دانش آموز و کلاس اجرا شد (مدل C)."