Abstract:
اختلال در تعاملات اجتماعی یکی از ویژگیهای مهم کودکان مبتلا به سندروم آسپرگر است. هدف از پژوهش حاضر، تعیین تاثیر آموزش تمرین فنون کاتا بر بهبود تعاملات اجتماعی سه کودک مبتلا به سندروم آسپرگر بود. در این پژوهش از روش مورد منفرد استفاده شد. شرکتکنندگان در یک دوره 12 هفتهای تمرین کاتای هیان شرکت کردند. تغییر در شدت اختلالات تعاملات اجتماعی در طول مداخله و یک ماه پس از پایان مداخله در توالیهای یک هفتهای از طریق مقیاس رتبهبندی اتیسم گیلیام - ویرایش دوم اندازهگیری شد. آموزش فنون کاتای هیان شودان تعاملات اجتماعی هر سه شرکتکننده را بهبود بخشید (با PND 33/83% برای شرکتکننده اول و سوم و 75 % برای شرکتکننده دوم) و این بهبود یک ماه پس از پایان مداخله پایدار ماند. پیشنهاد میشود اثربخشی چنین مداخلهای با استفاده از طرحهای پژوهشی تجربی نیز انجام شود.
Social interactidn dysfunction is one of the main features of children with Asperger syndrome. The purpose of the present investigation was to determine the effect of kata techniques training on improvement of social interaction in three boys with Asperger syndrome. In this study, a single-subject method was used. Participanted in a 12 week sessions of Heian Shodan kata training. Improvement in the severity of social dysfunction was assessed by the Gilliam Autism Rating Scale-Second Edition during the experimental phase and one month after termination of the intervention through one week intervals. Heian Shodan kata training improved social interaction of three participants (PND= 83.33% for first and third participants, PND=75% for the second participant) This improvement was maintained for 1 month after termination of intervention. It is recommend that effectiveness of this intervention should be evaluated through experimental researche as well.
Machine summary:
این فنون شامل مدل ویدئویی، داستانهای اجتماعی، کارتهای قانون (ویس و همکاران 14 ، 2009)، مداخلات بینایی، تحلیل رفتار کاربردی و تمرینات مهارتهای Diagnosis and Statistical Manual of Mental Disorders, Fourth Edition, Text Revise Asperger Syndrome facial expression body postures gestures American Psychiatric Association Mandell etal Krasny etal Bauminger & Kasari Chamberlain Hurlbutt & Chalmers Myles etal Tantam Weiss etal اجتماعی (تامسون وهمکاران 1 ، 2011) موسیقی درمانی (ارن 2 ،2015) و روش مواجهه و بازداری از پاسخ (الرس و هیز 3 ،2015) است.
کودکان مورد مطالعه در این پژوهش افزایش معناداری در Thomson etal Eren Eilers & Hayes Levinson, & Reid Bar- or & Rowland Prupas, & Reid Rosenthal-Malek, & Mitchell Watters, & Watters Lang et al Powers etal Pan Fragala- Pinkham etal Neely etal Hilton etal Sowa etal Oriel etal Chan etal Huettig etal مهارتهای آبی و همچنین، رفتارهای اجتماعی نشان دادند.
با توجه به اینکه تاکنون در هیچ پژوهشی تأثیر پایدار شرکت کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم؛ از جمله سندروم آسپرگر در فعالیتهای حرکتی بر تعاملات اجتماعی آنها بررسی نشده است، پژوهش حاضر را میتوان بهعنوان نخستین گام پژوهشی در این زمینه تحلیل کرد.
هرچند در پژوهش حاضر هیچگونه داده مربوط به تغییرات در این دو نوع انتقالدهنده عصبی جمعآوری نشده است، با وجود این، پژوهشگران تحقیق حاضر معتقدند که احتمالا تمرین 14 هفته فنون کاتا، سنتز و متابولیسم انتقالدهندههای عصبی مهم سروتونین و اکسیتوسین را بهبود بخشیده و در نتیجه، به افزایش تعاملات اجتماعی سه پسر آسپرگر مورد مطالعه منجر شده است.
Effects of water exercise swimming program on aquatic skills and social behaviors in children with autism spectrum disorders.