Abstract:
این پژوهش به مطالعه ی تجربی بحران هویت در میان دانش آموزان دبیرستان های شهر تهران پرداخته است. مهم ترین پرسش این پژوهش عبارت است از: آیا بین بحران هویت دانش آموزان و متغیرها یا عوامل اجتماعی رابطهی معنادار وجود دارد؟ حجم نمونه در این پژوهش با استفاده از فرمول کوکران 234 نفر تعیین گردید و جمعیت نمونه به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. این پژوهش مبتنی بر روش پیمایشی بوده است. نتایج آزمون فرضیات پژوهش نشان می دهند که میان بحران هویت دانش آموزان و متغیرهای ضعف زمینه های اجتماعی و فرهنگی داخلی، بی هنجاری اجتماعی، بی هنجاری مذهبی، عدم مشارکت جویی در تشکل های اجتماعی، ضعف حافظه ی تاریخی، ضعف هویت سازی نظام سیاسی و آموزش و پرورش، هویت سازی آمرانه از سوی نظام سیاسی و آموزش و پرورش و تعارض ارزش ها رابطه ی معنادار و مستقیم وجود دارد. نتایج تحلیل چند متغیره و تحلیل مسیر نیز نشان می دهد که مهم ترین متغیرها از نظر اثرگذاری بر متغیر وابسته، به ترتیب، عبارتند از: هویت سازی آمرانه از سوی نظام سیاسی، بی هنجاری مذهبی، تعارض ارزش ها، ضعف زمینه های اجتماعی و فرهنگی داخلی، ضعف هویت سازی نظام سیاسی و هویت سازی آمرانه از سوی آموزش و پرورش.
Machine summary:
نتایج آزمون فرضیات پژوهش نشان می دهد که میان بحران هویت دانش آموزان و متغیرهای ضعف زمینه های اجتماعی و فرهنگی داخلی ، بی - هنجاری اجتماعی ، بی هنجاری مذهبی ، عدم مشارکت جویی در تشکل های اجتماعی ، ضعف حافظه - ی تاریخی ، ضعف هویت سازی نظام سیاسی و آموزش و پرورش، هویت سازی آمرانه از سوی نظام سیاسی و آموزش و پرورش و تعارض ارزش ها رابطه ی معنادار و مستقیم وجود دارد.
در این پژوهش محقق وجود تعارض بین ارزشهـای نهادهـای اجتماعی و خردهفرهنگ دانش آموزی را به عنوان مهم ترین شاخص های بحران هویت در نظر گرفته است .
فرضیات پژوهش در این پژوهش فرض بر این است که میان بحران هویت دانش آمـوزان و متغیرهـای ضعف مکانیسم های هویت سازی نهادهای اجتماعی ، شامل : خانواده، آمـوزش و پـرورش و نظام سیاسی ، اعمال استراتژیهـای هویـت سـازی آمرانـه از سـوی نهادهـای اجتمـاعی ، بی هنجاری اجتماعی و مذهبی ، عدم مشـارکت جـویی در تشـکل هـای اجتمـاعی ، ضـعف حافظه ی تاریخی ، ضعف زمینـه هـای اجتمـاعی و فرهنگـی داخلـی ، تعـارض ارزشهـای اجتماعی و پایگاه اقتصادی - اجتماعی والدین دانش آموزان رابطه ی معنـادار وجـود دارد.
به عبارت دیگر، نتایج پژوهش حاضر نشان می دهند که عواملی هـم چون هویت سازی آمرانه از سوی نظام سیاسی ، بی هنجاری (دوگانگی ) مذهبی ، تعارض ارزشها، ضعف زمینه های اجتماعی و فرهنگی داخلـی ، ضـعف هویـت سـازی نظـام سیاسی و هویت سازی آمرانه از سوی آموزش و پروش بیش ترین تأثیر را در بـروز بحـران هویت در میان دانش آموزان مورد بررسی دارند.