Abstract:
پژوهش حاضر با هدف تعيين اثربخشي مداخله گروهي مبتني بر واقعيت درماني بر پرخاشگري دانشجويان با توجه به سبك دلبستگي آنها انجام شده است. جامعه آماري شامل دانشجويان دانشگاه آزاد واحد كرج بود كه در نيمسال تحصيلي 94-93 مشغول به تحصيل بودند. روش نمونه گيري اين پژوهش داوطلبانه با جايگزيني تصادفي بود. 231 نفر از دانشجويان پرسشنامه هاي پرخاشگري باس و پري (1992) و سبك دلبستگي هازن و شاور (1987) را تكميل كردند. 20 نفر كه نمرات دو يا سه سبك دلبستگي آنها باهم يكسان بود از نمونه خارج شدند. 211 نفر از دانشجويان كه نمره پرخاشگري آنها از نقطه برش 50% به بالا بودند، براي مراحل بعد انتخاب شدند. در مجموع 56 نفر با حذف 16 نفر باقي ماندند و در گروه هاي آزمايش و كنترل به صورت تصادفي جايگزين شدند. سپس مداخله گروهي مبتني بر واقعيت درماني بر روي گروه آزمايش اجرا گرديد. بعد از هشت جلسه پس آزمون و بعد از 2 ماه پيگيري نيز انجام شد. نتايج نشان داد كه اثر متقابل عوامل بين گروهي (آزمايش و كنترل) و درون گروهي (آزمون) در متغير نمره كل پرخاشگري معنادار است. بدين معني كه واقعيت درماني توانسته بدون توجه به سبك دلبستگي دانشجويان ميزان پرخاشگري را كاهش دهد. با در نظر گرفتن نقش مهم دلبستگي افراد در تامين سلامت رواني و متاثر نمودن شيوه هاي روياروئي با واقعيت و مسئوليت پذيري و هم چنين وجود ضعف اين گونه از دانشجويان در تعاملات و روابط اجتماعي و آموزش چنين شيوه هائي امري بسيار لازم و ضروري محسوب مي شود.
Machine summary:
"واقعیت درمانی متمرکز بر تم های خانوادگی و بین فردی است که آن را بالقوه بـرای 1- Van den Dries, Juffer, Van Ijzendoorn & 2- Shaver, Schachner & Mikulinser Bakermans-Kranburg 3- Talebi &Verma 4- Collins & Tara Jeans 5- Heren Kohl, Catalano, Hemphill & Toumbourou بافت فرهنگی ایران مناسب می سازد.
جدول (١) راهنمای رویکرد واقعیت درمانی ردیف جلسات ۱ جلسه اول آشنایی با یکدیگر و اعضاء گروه آشنایی با قوانین گروه بررسی خواسته های گروه ۲ جلسه دوم معرفی چرایی و چگونگی رفتار از سوی ما شناخت خشم و پرخاشگری از منظر تئوری انتخاب ادامه جدول (١) ردیف جلسات معرفی پنج نیاز اساسی انسان و کمک به اعضا برای شناخت نیمرخ قدرت نیازهای خود و میزان همخوانی آن با اهداف تعیین شده ۳ جلسه سوم آشنایی اعضا با دنیای مطلوب (خواسته ها) سنجش خواسته های اعضاء در پنج قلمرو: ۱- بقا ۲- عشق ۳- قدرت و پیشرفت ۴- تفریح ۵- آزادی آموزش تفاوت بین دنیای واقعی و دنیای مطلوب و لزوم ایجاد دید مناسب در ترسیم دنیای مطلوب جایگزین تصاویر واقعی و قابل دسترسی با تصاویر آرمانی و غیر قابل دسترسی سازگاری با دنیای اطراف به هنگام عدم تطابق دنیای مطلوب با دنیای واقعی و بیرونی ۴ جلسه چهارم - معرفی رفتار کلی و مؤلفه های آن - آموزش مراجعان در ارزیابی میزان مؤثر بودن رفتار کلی خود در خصوص این که چه می خواهند و برای به دست آوردن آن چه کار می کنند (گلاسر، ۱۳۹۱؛ ترجمه صاحبی : ۳۸۴)."