Abstract:
اين پژوهش در پي تبيين نيازهاي آموزشي شهروندان تهراني بر اساس هدف اصلي «شناسايي و اولويت بندي نيازهاي آموزشي مردم تهران، در زمينه زلزله» انجام گرفته است. اين پژوهش از نوع پيمايشي است و جهت تعيين نيازهاي آموزشي از روش نيازسنجي مبتني بر مدل سه بُعدي كافمن، گوريكان و جانسون استفاده شده است. جامعه آماري اين مطالعه، جمعيت شهر تهران (بر اساس آمار سال 1385، بالغ بر 7797520 نفر) بوده است؛ كه از ميان آن ها 750 نفر نمونه، شامل 700 نفر شهروند با روش تصادفي طبقه اي از پنج منطقه شمال، جنوب، شرق، غرب و مركز تهران و نيز 50 نفر متخصص و مسئول به روش غيراحتمالي و هدفمند، جهت پژوهش انتخاب شده اند. پژوهشگران با مراجعه به منابع كتابخانه اي و جستجو در سايت هاي اينترنتي مرتبط با امر دفاع غيرنظامي، فهرستي نسبتاً كامل از مصاديق دفاع غيرنظامي جهت آمادگي در برابر زلزله در شهر تهران استنتاج نموده و با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته در طيف ليكرت (چهارگزينه اي) داده هاي موردنياز را از نمونه هاي آماري گردآوري نموده اند. تحليل اطلاعات جهت نيازسنجي، مقايسه نظرات بين گروه ها و اولويت بندي نيازها؛ توسط نرم افزار SPSSو آزمون فريدمن انجام گرفته است. اولويت بندي كلي در ميان سه بخش مذكور مشخص نموده كه نيازهاي آموزشي مربوط به مهارت هاي كاهش آسيب پذيري قبل از وقوع زلزله در اولويت اول قرار دارد. علاوه بر اين، مقايسه نيازهاي آموزشي به تفكيك مشخصات جمعيت شناختي (جنسيت، گروه، ميزان تحصيلات و منطقه محل سكونت) در اين پژوهش نشان دهنده آن است كه مشخصات مذكور بر نيازهاي آموزشي افراد تاثيري ندارند.
This research seeks to explain the educational needs of
citizens based on the main purpose of "identifying and
prioritizing the educational needs of people in Tehran
towards earthquake. This research is of survey type and for
determining of educational needs the feasibility study
method has been used based on the three-dimensional model
of Kaufman, Gorican and Johnson. The statistical population
of the study is the population of Tehran city (based on the
statistics of 2006), amount to 7707520. Out of them, 750
people have been selected as a sample including 700 citizens
in classified random method from five regions of the North,
South, East and West and also the Center of Tehran and 50
experts and staffs in a non-probable purposeful method for
the research. Referring to the library sources and searching
in internet websites related to the civil defense, researchers
extracted a relatively full list of the examples of civil defense
to be prepared against the earthquake in Tehran city. Using
the self-made questionnaire in Likert scale (four-options),
the necessary data from the statistical samples were
collected. The data analysis for feasibility study, comparing
the views among the groups and prioritization of the needs,
has been performed; using SPSS software and Freedman
test. The general prioritization among the three mentioned
sections has specified that the educational needs related to
skills of vulnerability reduction before the occurrence of
earthquake is in the first priority. In addition, comparison of
the educational needs by population specifications (gender,
group, rate of education and area of residency) in this
research shows that the mentioned specifications do not have
any impact on individuals’ educational needs.