Abstract:
هدف از این پژوهش مطالعه راهبردهای یاددهی-یادگیری استخراج شده از متون آموزشی علم و فناوری نانو کشورهای پیشرو به منظور بررسی ارتباط نوع راهبرد با موضوع درس، دوره تحصیلی و همچنین مقایسهی راهبردهای استخراج شده در نمونههای مورد بررسی بوده است. این پژوهش با روش ترکیبی طرح اکتشافی انجام شده است. جامعه آماری این مطالعه، کلیه کشورهای پیشرو در زمینه آموزش علم و فناوری نانو در دوره تحصیلی 12-K بودهاند و نمونهها (ایالات متحدهی آمریکا و استرالیا ) به روش غیر احتمالی- هدفمند انتخاب شدند. ابزار بکارگرفته شده نمونبرگهای فیشبرداری و جدولهای تحلیل محتوا بودهاند. یافتههای پژوهش نشان میدهند راهبردهای یاددهی-یادگیری در نمونههای مورد بررسی از تنوع خوبی برخوردار بوده، به گونهای که از بیست و چهار راهبرد متداول در آموزش علوم تجربی، در ایالات متحده آمریکا، نوزده و در استرالیا، بیست و یک راهبرد متفاوت از متون آموزشی علم و فناوری نانو استخراج گردیدند. نتایج نشان دادند که راهبردهای استخراج شده با موضوع درس و دوره تحصیلی ارتباط تنگاتنگی داشتهاند به عنوان مثال در آموزش موضوع کاربرد علم و فناوری نانو، راهبرد آزمایشگاه در آمریکا و راهبرد چند رسانهای در استرالیا بیشترین فراوانی را داشته است و همچنین در ایالات متحدهی آمریکا، راهبرد کشفی در دوره ابتدایی و راهبرد آزمایشگاه در دوره متوسطه بالاترین فراوانی را نشان دادهاند. با نتیجهگیری از تحلیل مقایسهای بین دو نمونه مورد مطالعه، مشخص گردید که علاوه بر موضوع درس و دوره تحصیلی، عواملی چون امکانات، الویتها و سیاستگذاریهای آموزشی نیز بر انتخاب راهبردهای یاددهی-یادگیری آموزش علم و فناوری نانو اثر گذار بودهاند.
Machine summary:
"فناوری نانودردورة تحصیلی ١٢-K برای هر کدام از نمونه های مورد مطالعه کدامند؟»یافته ها نشان میدهند که درایالات متحده آمریکا راهبردهای بـه کارگرفتـه شـده فقـط بـه چنـد مـورد محدود نشده اندو تقریبا برای تمامی دوره هایتحصیلیازتنـوع و گونـاگونیبهـره منـد بـوده است به گونه ای که از مجموع بیست و چهار راهبردیاددهی -یادگیری متداول در آموزش علوم تجربی ، نوزده راهبرد از متون آموزشی علم و فناوری نانو ١٢-K استخراج شده است کـه پـنج راهبرد هم مرکزی ، اکتشافی، علمی ، گـردش علمـی و فلـش کـارت درایـن فهرسـت موجـود نبوده اند (جدول ٣).
دربارة استرالیا نیز راهبردهایبه کار برده شده در آمـوزش علـم و فنـاوری نانو تنوع بسیار خوبی داشته است و ازبیست و چهـار راهبـردیـاددهی -یـادگیریمتـداول در آموزش علوم تجربی ، بیست ویک راهبرد از متون آموزشی علم و فناوری نانو برای دوره هـای اول و دوم متوسطه استخراج شدندکه سه راهبرد زندگی نامه ، نمایشیو گردش علمیاز جمله مواردی بوده اند که در فهرست راهبردهای استخراج شده ، قرار نداشتند (جدول ٤).
جدول ٧: راهبردهای یاددهی -یادگیری استخراج شده از متون آموزشی علم و فناوری نانو در دوره های تحصیلی مختلف (آمریکا) (رجوع شود به تصویر صفحه) یافته هایجدول ٧بیان کنندة این هستند کـه در دورة ابتـدایی ، راهبردهـای ١-کشـفی ؛ ٢- چندرســانه ای؛ ٣-آزمایشــگاه ؛ ٤-حــل مســأله ، بــازیو شــبیه ســازی ، ســخنرانی، تکلیــف و سخنرانی -نمایشی؛ ٥-داستان گویی،ومباحثه ؛و ٦-تاریخی، موضوعی، پروژه وزندگینامه به ترتیب اولویت داشته اند."