Abstract:
مهارتهای ارتباطی از جمله مهارتهای اساسی برای زندگی در عصر حاضر است. پرستاران به دلیل موقعیت شغلی خود باید مهارت کافی جهت برقراری ارتباط مناسب با همکاران و بیماران داشته باشند تا از آرامش، رضایت و سلامت بهرهمند شوند. هدف این تحقیق تعیین اثر بخشی آموزش مهارتهای ارتباطی بر استرس شغلی پرستاران بیمارستان حجتیه اصفهان بوده است. جامعه آماری کلیه پرستاران بیمارستان حجتیه اصفهان سال 1394 (96 پرستار زن و مرد در 5 بخش) بود که از میان آنها 18 پرستار برای شرکت در گروه آزمایشی و 18 پرستار برای شرکت درگروه کنترل به عنوان نمونه آماری و با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. مداخله انجام شده یک جلسه کارگاه آموزش مهارتهای ارتباطی برای گروه آزمایشی به مدت 6 ساعت بود. برای ارزیابی استرس شغلی هر دو گروه، قبل و بعد از مداخله آموزشی از پرسشنامه استاندارد استرس شغلی دیویس استفاده شد. تحلیل در سطح آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (تحلیل کوواریانس) انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد آموزش مهارتهای ارتباطی، میزان استرس شغلی را کاهش داده است (0/01>p).
Communication skills are of basic survival skills in the current era. Nurses، due to their job demands، should possess the communication skills. The aim of this study was to investigate the effectiveness of communication skills training on job stress in nurses of Isfahan Hojjatieh hospital. From 96 working nurses in 5 wards of this hospital، 36 persons were selected by stratified random sampling method who randomly assigned to two groups (control and experimental). The intervention consisted of a 6-hour communication skills workshop for the experimental group. For measuring job stress in both groups before and after the intervention، the Occupational Stress Questionnaire was used. Data analysis using ANCOVA، revealed that communication skills training reduce job stress.
Machine summary:
نتایج تحلیل کوواریانس تأثیر آموزش مهارتهای ارتباطی بر استرس شغلی در دو گروه آزمایشی و کنترل در مرحله پس آزمون در جدول 2 ارائه شده است.
بنابراین فرضیه پژوهش (آموزش مهارتهای ارتباطی بر میزان استرس شغلی پرستاران بیمارستان حجتیه اصفهان تأثیر دارد) تأیید میشود.
نتایج تحلیل کوواریانس تداوم تأثیر آموزش مهارتهای ارتباطی بر استرس شغلی در دو گروه آزمایشی و کنترل در مرحله پیگیری در جدول 3 ارائه شده است.
نتایج تحلیل کوواریانس تداوم تأثیر آموزش مهارتهای ارتباطی بر استرس شغلی در مرحله پیگیری مقیاس پژوهش متغیرها درجه آزادی میانگین مجذورات F معناداری (P) میزان تأثیر استرس شغلی پیش آزمون 1 827/682 189/96 001/0 75/0 عضویت گروهی 1 507/337 544/47 001/0 60/0 جدول 3 نشان میدهد، با حذف تأثیر نمرات پیش آزمون، تفاوت بین میانگینهای نمرات پیگیری استرس شغلی در دو گروه آزمایشی و کنترل معنیدار است (01/0>p).
بنابراین فرضیه پژوهش (آموزش مهارتهای ارتباطی بر میزان استرس شغلی در مرحله پیگیری پرستاران بیمارستان حجتیه اصفهان تأثیر دارد) تأیید شد.
بحث و نتیجهگیری این مطالعه با هدف تعیین اثر بخشی آموزش مهارتهای ارتباطی بر میزان استرس شغلی پرستاران بیمارستان حجتیه اصفهان انجام شد.
این پژوهش نشان داد که آموزش مهارتهای ارتباطی، میزان استرس شغلی را در گروه آزمایشی کاهش داده است (01/0p<).
بنابراین فرضیه پژوهش (آموزش مهارتهای ارتباطی بر میزان استرس شغلی پرستاران بیمارستان حجتیه اصفهان تأثیر دارد) تأیید شد.
به عبارت دیگر نتایج پس آزمون به مدت یک ماه حفظ شد و این فرضیه پژوهش (آموزش مهارتهای ارتباطی بر میزان استرس شغلی در مرحله پیگیری پرستاران بیمارستان حجتیه اصفهان تأثیر دارد) نیز تأیید شد.