Abstract:
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر اینترنت بر رفتار اطلاع یابی آموزشی و پژوهشی دانشجویان دانشگاه شیراز انجام شده است و در پی پاسخگویی به پرسش هایی در مورد رفتار اطلاع یابی در دو گروه کاربر و غیر کاربر و عامل های موثر بر آن ، نحوه ی دستیابی دانشجویان به داده ها و بررسی و مقایسه ی میزان استفاده از اینترنت و بانک های اطلاعاتی به تفکیک جنسیت و مقطع تحصیلی، هدف و مشکلات استفاده و مقایسه ی میزان فعالیت های پژوهشی در دو گروه کاربر و غیر کاربر بوده است. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی بوده است که در این پژوهش 500 دانشجو به روش نمونه گیری طبقه ای از بین 10 دانشکده ی مورد بررسی دانشگاه شیراز در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد انتخاب شد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه ی کتبی بود بدین منظور پرسشنامه ی حاوی 30 سوال بسته شامل دو بخش تنظیم شد؛ بخش نخست پرسش های مربوط به رفتار اطلاع یابی و بخش دوم پرسش های مربوط به اینترنت را در بر می گیرد. بدین ترتیب دانشجویان کاربر اینترنت موظف به پاسخگویی در هر دو بخش و غیر کابرها تنها به بخش نخست آن پاسخ دادند. پرسشنامه های دریافتی متعلق به 430 کاربر و 70 غیر کاربر بود. یافته ها نشان داد که تعداد کاربران اینترنت بیش از غیرکاربران است. جنسیت و سطح تحصیلات کاربران در میزان استفاده از اینترنت تاًثیر نداشته است. هدف کاربران از انتخاب و استفاده ی اینترنت" سرعت و سهولت بازیابی اطلاعات" عنوان شده است. مشکلات موجود بر سر راه استفاده از اینترنت به دو دسته ی فردی و عامل های ناشی از نظام اطلاعاتی مربوط می شود. بین میزان فعالیت های پژوهشی در دو گروه کاربر و غیرکاربر تفاوتی معنی دار وجود دارد.
Machine summary:
"در سال ١٣٨٣ نیز پژوهشی با عنوان (بررسی رفتار اطلاع یابی اعضای هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد از اینترنت ) به وسیله ی داورپناه انجام گرفت که نتایج بدست آمده حاکی از آن بود که مهم ترین هدف استفاده از اینترنت دستیابی به داده های مورد نیاز برای انجام فعالیت های آموزشی و پژوهشی تعیین شده است ؛ در ضمن بیش تر اعضای هیئت علمی منابع چاپی را بر منابع اینترنتی ترجیح داده اند (داورپناه ،١٣٨٣).
تا آن جا که می توان ادعا کرد هم اکنون این امکانات حتـی در بـیش تـر شـهرهای کوچـک گـسترش و شتاب داشته است ، بنابراین مسایلی از قبیل مشکلات فنی و کمبود امکانـات و حتـی پـایین بـودن سواد دیجیتالی دست کم در بین قشر فرهنگی و تحصیل کرده ی جامعه قابل طرح نیـست ، امـا در این راه بنظر می رسد مشکل اصلی ، ضعف فرهنگ استفاده از اینترنت و نیز همگام نبودن قالب های سنتی اطلاعات موجود و شیوه های اطلاع رسانی کشور ( در نهادها و وزارتخانـه هـا) بـا توسـعه ی سخت افزاری و اینترنتی باشد.
آیا این تأثیرات تنها شامل جنبه های صوری هر پژوهش می شود یا این که جنبه های اساسی و بنیادین پژوهش هایی مانند رهیافت ها، دیدگاهها، یافته ها و نتایج پژوهش ها نیز تحت تأثیر قرار گرفته اند؟ و همچنین پیشنهاد می شود پژوهشی در زمینه ی بررسی پیرامون راهکارهایی که می توان بدان وسیله میزان استفاده از اینترنت برای انجام کارهای پژوهشی را افزایش داد انجام شود و لزوم آموزش کاربران یکی از حوزه های است که این پژوهش بر آن تأکید دارد، مطالعه برای تعیین سطح سواد اطلاعاتی به منظور تعیین نوع آموزش ، طول مدت ، مواد آموزشی و گستره ی آن می تواند موضوعی برای پژوهشی دیگر باشد."