Abstract:
هدف این پژوهش بررسی اثرگذاری فر ایندهای مدیریت دانش بر کارآفرینی سازمانی است، تا از این رهیافت جایگاه کارآفرینی در طراحی الگوی مدیریت دانش برای سازمانهایی که قصد ورود به این حوزه را دارند، مشخص شود. برای این پژوهش، از پرسشنامه طیف لیکرت استفاده شد، که پس از نمونه گیری تصادفی، تعداد 213 نفر از مدیران و کارکنان بانک پاسارگاد بررسی شد. تجزیه و تحلیل داده های پژوهش با استفاده از نرم افزار SPSS16 و LISREL 8.5 انجام شده است. پایایی سازه با ضریب آلفای کرونباخ برابر 0،939 و روایی آن به وسیله تحلیل عاملی تاییدی مورد تایید قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان میدهد که تسهیم دانش به صورت مستقیم (0/46) و غیرمستقیم (0/38) و به کارگیری دانش به صورت مستقیم (0/59) بر روی فرایند کارآفرینی سازمانی اثرگذاری معناداری دارند. اما اثرگذاری مستقیم گردآوری دانش تأیید نشد. از سوی دیگر، اثرگذاری غبرمستقیم گردآوری دانش بر کارآفرینی سازمانی با تسهیم (0/15) و به کارگیری دانش (0/12) تایید شد.
Machine summary:
آنها در پژوهش هاي خـود تأکيـد مـي کننـد کـه فراينـدهاي مـديريت دانـش ، رشـته هـاي زنجيرواري هستند که تنها زماني مي توانند منجر به ايده پردازي ، نوآوري ، بهبود عملکـرد وکسب مزيت رقابتي پايدار شوند، که اين شاخص ها به صورت نظ ام مند از هم ديگر پـشتيباني کنند.
از آن جا که در سازمانهاي مط العـه شـده ي مـا، کـم تـرسازماني وجود داشت که به صورت نظ ام مند از فرايندهاي مديريت دانش بهـره منـد باشـد و بيشتر، واحدهاي مديريت و بازاريابي به نوعي درگير فرايندهاي مديريت دانش بوده اند، بنا شد تا اين پژوهش براساس الگوي گلـد و همکـاران )٢٠١١(، لـين و لـي )٢٠١٥( و ترسـا وهمکاران )٢٠١٦( اثرگذاري هريک از فرايندهاي مديريت دانش را بر کارآفريني سـازماني بررسي کنـد ) ,٢٠١١ ,Gold et al Teresa, et al ;١٧٤ .
نتايج به دست آمده از بررسي فرضيه اول نشان مي دهد که فرضيه نخست ، با وجـودرابط ه ي معنادار بين فرايند گردآوري دانش و کارآفريني )ضريب هم بستگي ٠،٢٦٣( که در سط ح معناداري يک درصد تاييد شده است ، تاييد نمي شود.
همان طوري که نتايج نمودار شماره )٣( نـشان مـي دهـد، گـردآوري دانـش بـه صـورت غيرمستقيم و از دو مسير اثرگذاري معناداري بر فرايندکارآفريني دارد و در اين بين متغيرهاي تسهيم دانش و به کارگيري دانش نقش ميانجي را در روابط بين گردآوري دانش و کارآفريني سازماني ايفا مي کنند.
46 p١١٢,٢٠١٤ ,Meng et Huang ) اما هيچ يک از پژوهش هاي گذشته به صورت مستقيم نقش و اثرگذاري فرايندهاي مديريت دانش بر کارآفريني سازماني يعنـي فرايند ايده پـردازي، کـشف فرصـت و بهـره بـرداري از فرصـت را بررسي نکـرده انـد .