Abstract:
هدف اين پژوهش بررسي رويكردهاي نظري و عملي به تكنولوژي آموزشي و پيشنهاد برنامه درسي مطلوب براي مقطع كارشناسي ارشد ايران بود. رويكرد پژوهش، كيفي و روش انجام پژوهش، تحليل محتواي اسنادي و مصاحبه بود. جامعه آماري، صاحبنظران و استادان حوزه تكنولوژي آموزشي ايران بود كه با 15 نفر از آنان مصاحبه به عمل آمد. مصاحبه به صورت نيمه ساختاريافته انجام گرفت كه روايي محتوايي آن مورد تأييد چند صاحبنظر در حوزه قرارگرفت. در نهايت بعد از اتمام مصاحبه ها، نتايج با استفاده از روش مقوله بندي مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. نتايج نشان داد كه سه رويكر در ارتباط با تكنولوژي آموزشي وجود دارد. رويكرد ارنشتاين بر مباني نظري برنامه درسي تكنولوژي آموزشي و رويكرد مك دونالد و گيبونس بر ماهيت كاربردي بودن آن تاكيد داشت. رويكرد فينبرگ نيز بين اين دو قرار ميگيرد. برنامه درسي پيشنهادي نيز مباني نظري و جنبه هاي كاربردي برنامه درسي تكنولوژي آموزشي را مهم ميداند و آنها را در هدف، محتوا و
سرفصل ها، راهبردهاي ياددهي- يادگيري و روش هاي ارزشيابي لحاظ مي كند.
Machine summary:
Shurville, Browne & Whitaker 8 .
نیلی احمدآبادی (١٣٨٩) در پژوهشی با عنوان «بررسی کاربردی بودن رشته تکنولوژی آموزشی از نظر دانشجویان و محتوای برنامه درسی مصوب »، نشان داد که در بسیاری از دروس تخصصی بین اهداف دروس ، عناوین و زیرعنوان های نوشته در سرفصل دروس با واحدهای عملی همخوانی لازم وجود ندارد.
Akpinar, Ozdash, Yildirim & Batdi 2 .
در دیدگاه تعیین گرایی و ابزارگرایی ، آموزش و تکنولوژی به نحوی از یکدیگر جدا شده - اند و هر کدام از آن ها به طور مستقل مورد تأکید قرار گرفته است و لذا اهداف و محتوای برنامه درسی رشته تکنولوژی بیشتر بر حوزه های نظری آموزش و اصول کلی توجه دارد و تکنولوژی صرفا به عنوان یک متغیر کنترل که تا چه اندازه آموزش می تواند مؤثر باشد، می بیند.
ساختار عمودی دانش بیشتر بر اصول ، مفاهیم ، روش ها و دانش تخصصی تجمیع شده در حوزه تکنولوژی آموزشی تأکید دارد و برنامه درسی مورد توجه این بعد نیز همین زمینه ها را در اهداف و محتوای خود می گنجاند و با استفاده از روش های مستقیم و استاد- محور و روش های عینی ارزشیابی آن را به اجرا در می آورد.
The Analysis of the Effects of Olfactive Stimulus in Learning in Context of Educational Technology, Procedia - Social and Behavioral Sciences, (103): 954-962.
Using modern technology for improving learning process at different educational levels, Procedia Social and Behavioral Sciences, (2), 5641–5645.