Abstract:
ظهیر فاریابی یکی از نام آوران عرصه شعر فارسی به خصوص غزل است. او نقش عمده ای در شکل گیری، تحول و اعتلای غزل فارسی داشته است. این مقاله، بر اساس نرم افزار آماری SPSS و با استفاده از آزمون های آماری همچون Anova به دنبال این پرسش است که مهم ترین جلوه های موسیقی (بیرونی و کناری) در غزل های ظهیر چگونه به کار رفته اند و مهم ترین عوامل تحول و اعتلای غزل او کدام اند و از مقایسه این موضوع با قصاید او چه نتایجی به دست می آید. از بررسی انجام شده، به این نتایج می رسیم که گرچه قصاید وی نسبت به غزل ها از نظر وزن متنوع تر است، در مجموع اشعار او از نظر وزن چندان متنوع نیستند. با این حال، ظهیر سعی کرده از به کار بردن اوزان کم کاربرد و نامطبوع بپرهیزد. در زمینه موسیقی کناری نیز به دلیل استفاده از مصوت بلند، کلمات قافیه در غزل ها و قصاید او از گوش نوازی خاصی برخوردار است. ظهیر توجه خاصی نیز به آوردن ردیف در غزل و قصیده دارد، اگر چه ردیف های او نیز خالی از تنوع و گوناگونی قابل توجه است، بسامد بالای قصاید و غزلیات مردف در اشعار او بیانگر علاقه وی به این امر است. مباحث یادشده هریک به گونه ای در تحول و اعتلای غزل او نقش داشته اند.
Zahir Fryabi is one of the famous people in Persian poet especially sonnet. He played a fundamental role in formation, evolution and promotion of Persian sonnet. The current research searches this question using SPSS software and statistical tests such as ANOVA: how are the most important musical effect (external and lateral) used in lyrics of Zahir? What are the most important factors in developing and promoting his lyrics? What are the results of comparing this issue and his odes?
The current research comes to the result that in external music of sonnets, Zahir used 5 Bahrs (poetry) and 10 weights in his 58 sonnets that is an acceptable statistics rather than sonnets. Although there is not that much variety in using Bahrs; also, his odes are more various than sonnets but totally, his poets are not very versatile in terms of weight. Zahir has tried to prevent using low-applicable and unpleasant weights and this factor itself represents his soft, beauty and melodious sonnets.
Among the used Bahrs and weights in his sonnet, Raml Bahr and “Faelaten Faelaten Faelaten Faelen” weight that is calm and usually sad weight, has a specific status. However, it seems logical due to his irritable spirit and types of words he used in his sonnet. On the other hand, Zahir has a significant interest in using high applicable and pleasant weights of Persian poet, both in odes and in sonnets; one can find almost an half of Persian weight in his odes, in terms of variety that has a rather acceptable variety. One of Zahir weakness is that he did not much use Dowri weight that affect richness of verbal music and it has not a significant growth in his sonnets and odes.
On lateral music, words of rhyme in sonnets and odes have a significant ear catching aspect due to using high sounds. In the shared letters of rhyme, poet used high applicable and soft letter such as “an”, “ar” and “A” in sonnet which are representative of his subtlety sonnet. There is a variety in the shared letter of rhyme because Zahir used just 23-shared letters once in his sonnets and odes. Other used letters are significantly soft and subtle and there are plentiful shared letter with high sound in his syllables of rhymes and this topic added richness of his musical lyrics.
In problems of rhyme, in sonnet, “repeating rhyme” and “posterior ita” are the most representative problems. Also in odes, “repeating”, “eqva“, “posterior ita” and “usual rhyme” are more frequent, respectively.
In row, Zahir in his sonnet used verb and verb phrase 32 times, noun and noun phrase, adverb and adjective 7 times, letter 5 times. 3-words row is used just on time in sonnets that are not that much eye catching. Therefore, in result, that melody which must be exist does not appear and due to repeating verbs in the most rows, there is no movement and stimulation in his sonnets. Therefore, although Zahir have a significant attention to use row in sonnet and ode and his rows have no significant variety and differences, high frequency of rowed sonnets and odes in his poets and utilizing statistic and kinetic rows express his interest in this issue.
Machine summary:
"کاربرد انواع هجای قافیه در غزلیات ظهیر فاریابی ردیف نوع هجا بسامد درصد 1 صامت+ مصوت بلند+ صامت 34 62/58 2 صامت+ مصوت کوتاه+ صامت 16 58/27 3 صامت + مصوت بلند 7 06/12 4 صامت + مصوت کوتاه+ صامت + صامت 1 72/1 به دلیل آن که «امتداد مصوت بلند، کمی بیشتر از دو برابر امتداد مصوت کوتاه است» (شمیسا، 1386: 32) و هرچه مصوت بلند در هجاهای بهکاررفته در قافیه بیشتر باشد، ارزش موسیقایی آن بیشتر خواهد بود، با بررسی این مطلب در غزلیات ظهیرفاریابی با توجه به مجموع 58 غزل، این موضوع به تعداد 41 غزل و به میزان 68/70 درصد کل غزلهای اوست.
اما این نکته را باید اذعان کرد، که ظهیر فاریابی در بعضی از غزلهای خود، ردیف را در معانی گوناگون به کار برده است، که میتواند در نوع خود جالب باشد، هرچند تعداد این گونه غزلها نیز چشمگیر نیست: «خراج چین خم زلف ز مشک ناب گرفت رخ تو آینه از دست آفتاب گرفت گر آفتاب نه، از چه ای کمان ابرو؟ تو چون سوار شدی ماه نو رکاب گرفت تو تا به ناز فکندی به چهره زلف سیاه فغان ز خلق برآمد که آفتاب گرفت بگو به خواب که امشب میا به دیده من جزیرهای که مکان تو بود آب گرفت میان خواب به من گریه دست داد ظهیر فغان که دشمن جانی مرا به خواب گرفت» (ظهیر فاریابی، 1388: 241و242) اگر با دقت به غزل نگاهی بیفکنیم، متوجه میشویم که فعل «گرفت» در معانی متفاوت و گوناگون به کار رفته است، و این عامل باعث شده است که تحرک و جنبشی در معنای شعر ایجاد شود و مخاطب را با معانی متفاوت یک فعل آشنا سازد و از آن لذت ببرد."