Abstract:
بیداری اسلامی در منطق بالکان پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق و جمهوری فدرال یوگسلاوی، یکی از موضوعات بسیار مهم در تاریخ معاصر اروپاست. این امر سبب شده است حساسیت اندیشمندان و سیاستمداران غربی نسبت به این وضع افزایش یابد . اهمیت موضوع، نگارنده را واداشت تا موضوع را مورد بررسی قرار دهد . در این زمینه ، پس از مرور پیشینه اسلام در بالکان، وضعیت فعلی اقوام مسلمان منطقه بررسی میشود. در ادامه ، با نگاه مختصری به کشورهای این منطقه (با توجه به وجود
مسلمانان)، به موانع رشد اسلام در بالکان پرداخته می شود و با توجه به بسترهای مناسب برای رشد دینی در منطقه ، عوامل موثر در افزایش این رشد ذکر می شود.
Machine summary:
"اوضاع مسلمانان در عصر عثمانی منطقه بالکان پس از شکست صربها از مسلمانان در سال 1389 و انضمام رسمی صربستان به قلمرو دولت عثمانی در سال 1459، برای مدت پنج قرن جزو سرزمینهای دولت عثمانی قرار گرفت در عصر عثمانیها، فرهنگ اسلامی در سرزمین بالکان راه توسعه و ترقی را پیمود و مساجد و مراکز فرهنگی متعددی توسط مسلمین احداث شد که از مواریث ارزشمند دوران شکوه و اقتدار اسلام به شمار میآیند.
نخستین آنها در سال 1468 میلادی در شهر اسکوپیه واقع در جمهوری مقدونیه تشکیل شد در دوران برتری عثمانیها، با وجود آنکه برتری با مسلمانان بود، پیروان سایر مذاهب از این موضوع چندان ناراضی نبودند؛ زیرا عثمانیان در قبال «اهل کتاب» و اتباع مسیحی، اهل تسامح و تساهل بودند و این برای مردم اروپا که از ستم مذهبی کلیسای رم و حکمرانان خود رنج میبردند، «موهبتی الهی» به شمار میرفت.
از لحاظ نژادی و فرهنگی مردمان کوزوو با مسلمانان آلبانی اشتراکات زیادی دارند، ولی صربها از اعصار گذشته ادعا میکنند این ایالت نزدیک به هشت قرن مرکز موروثی، فرهنگی، مذهبی و سیاسی صربستان بوده است و به همین دلیل، اصرار دارند که کوزوو در صربستان باقی بماند و میکوشند تا اهالی کوزوو را از رسیدن به استقلال باز دارند، اما تمایلات و تجانسهای محلی با کشور آلبانی، مقدونیه و غیره و نیز برخی حمایتهای بینالمللی، اندیشه استقلالطلبی را در بین اهالی کوزوو تقویت کرده است."