Abstract:
روانشناسی به عنوان علم مطالعه رفتار و فرایندهای ذهنی, کاربرد فراوانی در عملیات روانی دارد. در این زمینه نقش و کاربرد سه شاخه روانشناسی برجستهتر است. این سه عبارتند از: روانشناسی یادگیری, اجتماعی و زبان و اندیشه. در میان نظریههای یادگیری نظریههای ثرندایک و پاولف کاربرد بیشتری دارند. مدل متقاعدسازی روانشناسی اجتماعی کوشیده است تا مهمترین ویژگیهای فرایند ارتباط اثربخش را کشف و عرضه کند. واژهها, عناصر و ابزار اصلی عملیات روانیاند. در روانشناسی زبان و شناخت فرایند اثربخش واژهها و نقش آنها از راهاندازی واکنشهای مختلف هیجانی و عاطفی و جهتدهی به رفتار بحث میشود. یافتههای این رشته, کاربرد روزافزونی در عملیات روانی دارد.
Machine summary:
"از همین روی است که کارشناسان کمک روانی قربانیان خود را در معرض بمباران اطلاعاتی قرار میدهند چون میدانند آماجهای آنان براثر تکرار به کمک دریافت اطلاعات متجانس و هماهنگ از مجاری مختلف اطلاع رسانی آن را فرا میگیرند و در شرایط و موقعیتهای مقتضی ناخودآگاه به گونه ای عمل میکنند که مورد نظر مهاجمان عملیات روانی بوده است .
روان شناسان اجتماعی علاوه بر ارائه مدل متقاعدسازی هاولند، روشها و فنون دیگری را نیز ارائه کرده اند که کاربرد فزاینده ای در تبلیغات و عملیات روانی دارند، برخی از این روشها به شرح زیر است : ١ ـ برچسب زدن : بر اساس این روش برای نامگذاری افراد, اشیاء و گروهها از اسامی و القابی (نظیر سرمایه دار، کمونیست ، بنیادگرا، تروریست و ...
هر قدر احساسی که در ورای واژه های یک پیام نهفته است مشابهت بیشتری با زمینه و بافت ذهنی مخاطب داشته باشد و یا بتواند احساس و هیجانی را در وی برانگیزد، درک و جذب آن واژه ها آسانتر صورت میگیرد اما، اگر مضمون ، قدرت نفوذ و ایجاد کشش و حرکت از فردی به فرد دیگر را نداشته باشد، پیام اثربخش نخواهد بود.
کارشناسان عملیات روانی معمولا مخاطبان را با واژه های متعدد آنقدر بمباران میکنند تا او بخشی از آن واژه ها را در حوزه شناختی خویش قرار دهد و آنها را درونی سازد، واضح است که پس از مدتی، بخشی از اندیشه و رفتار او متأثر از این واژه ها خواهد بود."