Abstract:
اولویت قرار دادن گسترش علوم و فنون در کشور، در کنار افزایش تقاضا برای آموزش عالی و هیئت علمی و ارتباط دانشگاه با صنعت و حکومت طی دهههای اخیر، سبب رشد حرفهگرایی نقش اساتید شده است. آنها علاوه بر نقش آکادمیک (تولید و توزیع دانش نظری)، نقشهای دیگری نیز ایفا میکنند. هدف این پژوهش، بررسی و تعیین تیپهای اعضای هیئت علمی رشته علوم اجتماعی است. روش پژوهش از نوع کیفی است و اطلاعات آن از طریق مصاحبههای نیمه ساختاریافته از 34 نفر از اساتید علوم اجتماعی دانشگاههای دولتی شهر تهران گردآوری شده است. بعد از تحلیل و تفسیر دادهها، نتیجه این است که تیپهای سهگانهای از اساتید در نقشهای آکادمیک، سازمانی و صنعتی قابل تشخیصاند. البته این تفکیک بهمنزله مرزبندی دقیق نیست. آنها ترکیبی از این نقشها را به عهده دارند؛ اما انجام وظیفه در یک نقش بارزتر است. همچنین، نتایج نشان میدهد که اساتید در عمل کردن به هر یک از این نقشها خیلی هم پایبند به رعایت هنجارهای علمی نیستند. یکی از علتهای ساختاری آن، آئین نامه ارتقای علمی است و علت دیگر، تجاری سازی علم و سایه انداختن اقتصاد بر علم است.
Machine summary:
گونه شناسي اساتيد علوم اجتماعي در دوران پسادانشگاهي زهرا محمدي ، محمدامين قانعي راد تاريخ دريافت : ١٣٩٣/٤/١١ تاريخ پذيرش : ١٣٩٣/٦/٢ چکيده اولويت قرار دادن گسترش علوم و فنون در کشور، در کنار افزايش تقاضا براي آموزش عالي و هيئت علمي و ارتباط دانشگاه با صنعت و حکومت طي دهه هاي اخير، سبب رشد حرفه گرايي نقش اساتيد شده است .
گسترش يافته و توجه به آموزش و تربيت سبب ايجاد استقلال علم به معناي رهايي آن از قيد فئوداليزم بـود مديريت جديد علمي شده است ؛ که در آن دانشمندان و به اين دليل مطرح شد که علم بتواند به وسيلۀ طبقـه بـه عنـوان کادرهـايي بـا کيفيـت بـالاي علمـي تلقـي سرمايه دار در حال رشد براي گسـترش سـريع توليـد ميشوند.
post- academic science ايدئولوژي برکنار نماند، بلکه در صورت بندي نظـري خاص مورد مطالعـه ، هنـوز مشـخص نشـده يـا اگـر و فراهم کردن مشروعيت علمي براي آن نقش مؤثري مشخص شده اند، هنوز روابـط بـين مفـاهيم بـه خـوبي بر عهده گرفت ؛ نظريه مرتنـي، صـورت بنـدي علمـي درک نشــده و يــا از نظــر مفهــومي بــه حــد کــافي ايدئولوژي حرفه اي دانشمندان تا اوايل قرن بيستم بود رشدنيافته اند (استراوس ، ١٣٩٠؛ فليک ، ١٣٨٧).
سياست و اقتصاد در اجتماعات علمي، ممکـن اسـت ج ) نقش سازماني؛ ايفـاي ايـن نقـش بـا افـرادي سبب شود تا دانشمندان (اساتيد) بر هنجارهـاي علـم است که در سازمان هاي دولتي و غيردولتي بـه عنـوان تأکيد کنند و در مورد نقش هـاي ديگـر بـا حساسـيت کارمند يا هيئت علمي مشغول به کار هستند.