Abstract:
تحقیق حاضر با هدف «بررسی رابطه یادگیری سـازمانی بـا نـوآوری سـازمانی کارشناسـان دانشـگاه اصـفهان » بـه روش توصیفی - تحلیلی صورت گرفته است . جامعه آماری تحقیق ٢٧٣ نفر از کارشناسان دانشگاه که تعـداد ١٣٠ نفـر از آنهـا بـه روش نمونه گیری تصادفی ساده و بر اساس فرمول سرایی و همکاران (١٣٧٢) انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در ایـن پژوهش شامل پرسشنامه یادگیری سازمانی نیف (٢٠٠١) و پرسشنامهمحقق ساخته نوآوری سازمانی می باشد که پایایی آنهـا از طریق ضریب آلفای کرنباخ به ترتیب ٩٠.. و ٨٩.. به دست آمد . جهت تحلیل داده ها از آزمون های همبستگی پیرسون ، رگرسیون گام به گاماستفاده گردید. نتایج آزمون همبستگی پیرسون حاکی از آن بود که بین یادگیری سازمانی با نـوآوری سازمانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد . نتایج آزمون همبستگی نشان داد که تمامی مولفه هـای یـادگیری سـازمانی بـا نوآوری سازمانی رابطه مثبت و معناداری دارد. همچنین نتایج آزمون همبستگی نشان داد که بین یادگیری سازمانی بـا ابعـاد نوآوری سازمانی ( نوآوری تولیدی ، نوآوری فرایندی و نوآوری اداری ) رابطه مثبـت و معنـادار وجـود دارد. نتـایج تحلیـل رگرسیون نیز حاکی از آن بود که از بین مولفه های یادگیری سازمانی ، چهار بعد تسهیم دانش ، فرهنگ یادگیری سازمانی ، رهبری و کار و یادگیری تیمی به عنوان متغیرهای پیش بین ، معیار ورود به معادله نهایی رگرسـیون بـرای توضـیح تغییـرات نوآوری سازمانی (متغیر ملاک )، را دارا هستند و مولفه های تفکر سیستمی ، چشم انداز مشـترک و شایسـتگی هـا و مهـارت های کارکنان به دلیل نداشتن سهم معنادار در پیش بینی نوآوری سازمانی از معادله حذف گردید.
Machine summary:
"امروزه می توان گفت که ساختن محیطی یادگیرنده و افزایش شایستگی و قابلیت منابع انسانی لازمه ایجاد هر سازمانی است که هر عضو آن هر لحظه به دنبال یافتن اطلاع از نیاز به تغییر و کسب اطلاعات و دانش لازم ، برآورده کردن این نیازها و بکارگیری دانش فراگرفته در عمل برای تطبیق دادن خود و سازمان با تغییرات ایجاد شده در محیط خارجی می باشد چرا که یادگیری ، سازمان ها را قادر می سازد سریع تر و موثرتر در مقابل محیط پویا وپیچیده عکس العمل نشان دهد.
با توجه به جدول همبستگی (شماره ٢) می توان گفت که تمـامی ابعـاد یـادگیری سـازمانی (یـادگیری تیمـی ، تسـهیم دانش ، رهبری ، فرهنگ یادگیری سازمانی ، چشم انداز مشترک ، توسعه شایستگی های کارکنان و تفکر سیستمی ) رابطـه مثبت و معناداری با نوآوری سازمانی دارد.
034 در پاسخ به سوال چهارم پژوهش در رابطه با این که آیا ابعاد یادگیری سازمانی (تسهیم دانش ، فرهنگ یادگیری سازمانی ، توسعه شایستگی ها و مهارت های کارکنان ، چشم انداز مشترک ، رهبری ، تفکر سیستمی و کار و یادگیری تیمی ) توانایی پیش بینی نوآوری سازمانی کارشناسان دانشگاه اصفهان را دارند؟ و همچنین تعیین سهم هریک از متغییر های پیش بین در پیش بینی نوآوری سازمانی مذکور از رگرسیون گام به گام استفاده شد.
دیگر نتایج این پژوهش حاکی از آن بودکه بین ابعاد یادگیری سازمانی (تسهیم دانش ، فرهنگ یادگیری سازمانی ، توسعه شایستگی ها و مهارت های کارکنان ، چشم انداز مشترک ، رهبری ، تفکر سیستمی و کار و یادگیری تیمی ) با متغیر نوآوری رابطه مثبت و معناداری وجود دارد."