Abstract:
به منظور برسی تغییرات احتمالی در یادگیری حرکتی پس از آسیب یکطرفه گردش خون قدامی مغز 40 آزمودنی که حدود دو سال از سکته یکطرفه گردش خون قدامی مغز (20 آمزودنی با ضایعه سمت چپ و 20 آزمودنی با ضایعه سمت راست) آنها می گذشت به عنوان گروه تجربی و 40 آزمودنی راست دست که از نظر سن و جنس و استفاده از اندام فوقانی با گروه تجربی و 40 آزمودنی راست دست که از نظر سن و جنس و استفاده از اندام فوقانی با گروه تجربی همسالان شده بودند به عنوان گروه شاهد انتخاب شدند و به تمرین روی یک برنامه سریع فضایی زمانی تحت یکی از دو شرایط باز خورد افزوده 100% و بازخورد افزوده حذف شده پرداختند پس از 198 کشوش اکتساب اکتساب مجدد و یاد آوری آزمودنی ها ارزیابی و شماهده شد هر دو گروه بهبود زیادی در ثبات و دقت اجرا در طی فاز اکتساب کسب کدرند لیکن تفاوت معنی داری در الگوهای اجرایی آزمودنی های دو گروه در سه فاز اکتساب یاد اوری و اکتساب مجدد مشاهده نشد به علاوه تغییرات معنی داری بین دو شرایط ارائه باز خورد افزوده به جز در فاز اکتساب ملاحظه نشد در تعامل شرایط باز خورد با گروه نیز تفاوت چشمگیری بین دو گروه شاهد و تجربی مشاهده نگردید اینخ نتایج نشان می دهد سکته یکطرفه گردش خون قدامی مغز در مناطق اولیه حسی حرکتی فرایند های متضمن کنترل و اجرای مهارت های حرکتی را تحت تاثیر قرار می دهد اما بر یادگیری مهارت بی تاثیر است.
Machine summary:
"باقرزاده-پونه مختاری استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران-استادیار دانشگاه تهران-استادیار دانشگاه تهران- دانشجوی دکترای دانشگاه تهرانچکیده به منظور بررسی تغییرات احتمالی در یادگیری حرکتی پس از آسیب یکطرفه گردش خون قدامی مغز،40 آزمودنی که حدود دو سال از سکتهء یکطرفهء گردش خون قدامی مغز(20 آزمودنی با ضایعهء سمت چپ و 20 آزمودنی با ضایعهء سمت راست)آنها میگذشت،به عنوان گروه تجربی و 40 آزمودنی راستدست که از نظر سن و جنس و استفاده از اندام فوقانی با گروه تجربی همسان شده بودند،به عنوان گروه شاهد انتخاب شدند و به تمرین روی یک برنامهء سریع فضایی-زمانی تحت یکی از دو شرایط بازخورد افزودهء 100%و بازخورد افزودهء حذف شده پرداختند.
این نتایج نشان میدهد سکتهء یکطرفهء گردش خون قدامی مغز در مناطق اولیهء حسی حرکتی،فرایندهای متضمن کنترل و اجرای مهارتهای حرکتی را تحت تأثیر قرار میدهد،اما بر یادگیری مهارت بیتأثیر است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل 5-مقایسهء ریشهء میانگین مجذور خطای نمرات اکتساب مجدد آزمودنیها به تفکیک نوع برنامه (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل 6-مقایسهء میانگینهای خطای متغیر نمرات اکتساب مجدد آزمودنیها به تفکیک نوع برنامه تأثیر مست ضایعه میانگین نمرات اکتساب(شکلهای 7 و 8)،یادآوری(شکلهای 9 و 10)و اکتساب مجدد (شکلهای 11 و 12)آزمودنیهای دو گروه تجربی و شاهد تفاوت معناداری با یکدیگر نداشت که نشان میدهد یادگیری آزمودنیهایی که سمت راست نیمکرهشان آسیب دیده است،با آزمودنیهایی که دچار ضایعهء سمت چپ شدهاند،در هیچ یک از فازهای اکتساب، یادآوری و اکتساب مجدد تفاوت معناداری ندارد(025/0- a )."