Abstract:
پژوهش به منظور مقایسه مهارتهای اجتماعی کودکان چهار تا پنج سال پیش دبستانی شهرستان ایوان غرب (استان ایلام) صورت گرفت. روش پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری کودکان گروه سنی چهار تاپنج سال مهد کودکهای شهرستان ایوان غرب در سال تحصیلی 94-1393بود. روش نمونه گیری خوشهای تک مرحلهای بود که تعداد380 کودک بر اساس فرمول تعیین حجم خوشههای کوکران به صورت تصادفی در 30 خوشه انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده پرسشنامه مهارتهای اجتماعی (اکرز و سدجو، 1992) است. پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ 71/ 0 به دست آمد. دادهها از طریق آمارتوصیفی و استنباطی (آزمونt مستقل و tتک نمونهای) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد که نمرات مهارتهای اجتماعی دارای توزیع نرمال است. همچنین نتایج آزمون آماری t مستقل نشان داد که میانگین نمرات دختران در مهارتهای اجتماعی (57/ 14) به صورت معنیداری بیشتر از میانگین نمرات پسران (78/ 13) است. همچنین میانگین نمرات مهارتهای اجتماعی در کودکان پیش دبستانی بیشتر از میانگین فرضی جامعه (5/ 0) بود. به عبارتی، نتایج حاکی از توانایی بیشتر کودکان در مهارتهای اجتماعی نسبت به نمره ملاک است. با توجه به پایین بودن مهارتهای اجتماعی پسران در مقایسه با دختران، برنامههایی برای آموزش این مهارتها به پسران پیش از ورود به مدرسه طرح ریزی و اجرا شود.
The study was conducted in to compare social skills of 4 to 5 years old preschool children of Eyvan-e-Gharb city (Ilam province). The method was descriptive-survey research. Children statistical population was 4 to 5 years old preschool children of Eyvan-e-Qarb city in academic year 1393-1394. The sampling method was one stage cluster sampling in which 380 children were randomly selected in 30 clusters based on Cochran cluster sample size determination formulae. The used instrument was social skills questionnaire (Akers & Sadjoo, 1990). The questionnaire reliability, calculated using Cronbach’ Alpha, was equal to 0.71. Data were analyzed through descriptive and inferential (independent samples T test and one sample T test) statistics. The results showed that social skills scores are normally distributed. The results of independent samples T test also showed that girls mean scores of social skills (14.57) are significantly more than boys mean scores (13.87). The social skills mean score of preschool children was also more than the supposed population mean (0.50). Thus, the results indicate that the children have more ability relative to the criterion score. With regard to the low social skills of boys in comparison to girls, it is recommended that some programs be planned and implemented for training the skills to boys before entrance to school.
Machine summary:
با توجه به پایین بودن مهارت های اجتماعی پسران در مقایسه با دختران ، برنامه هایی برای آموزش این مهارت ها به پسران پیش از ورود به مدرسه طرح ریزی و اجرا شود.
نتایج پژوهش وفائیان (١٣٨٥) نشان داده است که بین میزان نمرات مهارت های اجتماعی دختران و پسران تفاوت معنی داری وجود دارد و میانگین نمرات دختران در این متغیر بالاتر است .
بنابر آنچه که گفته شد مسئله اصلی پژوهش حاضر مقایسه مهارت های اجتماعی کودکان چهار تا پنج سال شهرستان ایوان غرب در مراکز پیش دبستان است .
(رجوع شود به تصویر صفحه) بحث و نتیجه گیری این پژوهش به منظور مقایسه مهارت های اجتماعی کودکان چهار تا پنج سال مهدکودکهای شهرستان ایوان غرب انجام گرفت .
این یافته پژوهشی مبین این نکته است که در دوره پیش از دبستان ، دختران سطح بالاتری از مهارت های اجتماعی را نسبت به پسران از خود نشان میدهند.
ازسوی دیگر، نتیجه به دست آمده با نتیجه ی پژوهش انجام شده توسط شهیم (١٣٨٤) که نشان داد تفاوت میانگین نمرات دختران و پسران در بخش مهارت های اجتماعی معنادار نبوده است ، ناهمسو است .
با توجه به نتایج پژوهش حاضر درباره پایین بودن مهارت های اجتماعی پسران در مقایسه با دختران ، پیشنهاد میشود برنامه هایی برای آموزش این مهارت ها به پسران پیش از ورود به مدرسه طرح ریزی و اجرا شود.
تاثیرآموزش همدلی بر مهارت های اجتماعی کودکان پسر پیش دبستانی، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه خوارزمی تهران .
بازی و مهارت های اجتماعی در کودکان پیش دبستانی، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه خوارزمی تهران .