Abstract:
امروزه ابزار رسانه، مهمترین راه برای تبلیغ و نشرآموزههای قرآنی و قوانین و شریعت به شمار میرود. تفسیر کلام الهی در این بین جایگاه والایی داشته و شایسته است در رسانه به این مهم توجه ویژهای شود. بایسته است تفسیری که در رسانه به ویژه صدا (رادیو) اجرا میشود، قوانین و مقررات خاصی جهت آمادهسازی و تهیه داشته باشد. بدینسان ناگزیریم که روشهای نوین جهت استوارسازی، اتقان و جذابیت این امر برگزینیم. این نوشتار بر سه محور چیستی تفسیر رسانهای (صدایی / رادیویی)، ذکر نمونههایی از بهترین تفاسیر صدایی (رادیویی) متفاوت از کشورهای مختلف جهان عرب و راههای دستیابی به طریق، شیوه و روش مفسران، بیان بهترین شیوه در تهیه و ارائه تفسیر به وسیله صدا (رادیو) برای تمام گروهها سامان یافته است. نویسنده بر این باور است که روشهای تفسیری صدایی (رادیویی)، همچنان نیاز به روشها و سبکهای نوین دارد که باید همگام با نیازهای عصر حاضر برای شنونده و مخاطبان مختلف ارائه گردد.
Machine summary:
این نوشتار بر سه محور چیستی تفسیر رسانه ای (صدایی / رادیویی )، ذکر نمونـه هـایی از بهترین تفاسیر صدایی (رادیویی) متفاوت از کشورهای مختلف جهان عرب و راه های دستیابی به طریق ، شیوه و روش مفسران ، بیان بهترین شیوه در تهیه و ارائه تفسـیر بـه وسـیله صـدا (رادیو) برای تمام گروه ها سامان یافته است .
وی معتقد است تفسیر رسانه ای (رادیویی ) هرگونه تفسیری است که تهیه و ارائه آن در صدا (رادیو) صورت می پذیرد وتفاوتی ندارد که این تفسیر اختصاص به رادیو داشته باشد یـا اینکـه دروسـی اسـت کـه در مسجد تدریس شده و رادیو آن را پخش مـی کنـد؛ ماننـد درس تفسـیر شـیخ محمـد متـولی الشعراوی (البیومی ، التفسیر القرآنی، ١٨٠:١٤٢٥).
برای مثال ، نمودار سوره اعلی که به بخش های متعدد تقسیم شده ، به قرار ذیل است : (تقسیم بندی زیر، تقسیم کلی سوره است و شرح تقسیم بندی جزئی ذیل نمودارآمده است ) فلاح در پرتو اعتناء به هدایت قرآنی رسول الله ص طلیعه : هدایت پیوسته تکوینی سبح اسم ربک الأعلی الذی خلق فسوی والذی قدر فهدی والذی أخرج المرعی فجعله غثاء أحوی ابلاغ فرمان تذکر به توحید بررسی عکس العمل مردمان در (هدایت تشریعی)، به رسول خداص برابر تذکر پیامبر به توحید سنقرئک فلا سیذکر من قد أفلح من إن هذا لفی تنسی إلاما شاء الله یخشی ویتجنبها تزکی وذکر اسم ربه الصحف الأولی إنه یعلم الجهر وما الأشقی الذی یصلی فصلی بل تؤثرون صحف إبرهیم و یخفی ونیسرک النار الکبری ثم لا الحیوة الدنیا والاخرة موسی للیسری فذکرإن نفعت یموت فیها ولا خیر وأبقی 90 الذکری یحیی نحوه کشف دسته بندی این سوره بدین قرار است : آیات ٢ـ٤ وصف رب در آیه ١ هستند و آیه ٥ هم ادامه آیه ٤ اسـت ؛ بنـابراین تـا آیـه ٥، دسته بندی وجود ندارد، اما آیه ٦ افزون بر اینکه سرآغاز جمله ای جدید است ، آغازگر سیاقی با محتوای جدید هم هست .