Abstract:
کودکان حساسترین و آسیبپذیرترین افراد هر جامعه به حساب میآیند و از طرفی مهمترین بخش جامعه را تشکیل میدهند و دوران کودکی بعنوان دورانی که بستر مناسبی در جهت شکلگیری شخصیت و همچنین ارتقاء سطح توانمندیهای آتی انسان است، دارای اهمیت است. بر همین اساس می بایست محلات و فضاهای باز شهری بر مبنای در برآورده ساختن بستر کالبدی مناسب جهت تحرک آزاد، فعالیت، ایمنی و سلامت کودکان شرایط مناسب را برای زندگی و رشد جسمی، ذهنی و روحی طراحی و ساخته شده تا ضمن فراهم شدن مناسبترین شرایط برای رشد (در همه ابعاد: جسمی- ذهنی و روحی- روانی) در کودکان، امکان برخوردهای اجتماعی سازنده و همچنین آشنایی با آموزه های اسلامی نیز برای آنان تامین شود.پژوهش حاضر، بر مبنای این هدف، در صدد است که مبانی و اصول مورد نیاز را برای طراحی پارک دوستدار کودک با رویکرد آموزش را از خلال مبانی نظری رشتههای طراحی و نظریات مختلفی که در خصوص ویژگیهای روانشناختی کودکان به شکل رابطهای که به لحاظ دریافتی، ادراکی، رفتاری با محیط برقرار میکنند و توقعاتی که به واسطه این رابطه
Machine summary:
"مشکل دیگر ظرفیت انبار است، در زمان تعیین اندازه مورد نیاز به یاد داشته باشید که وسایل جدیدی اضافه خواهند شد و در هر زمان، این منطقه ممکن است به روش های مختلفی مورد استفاده واقع شود 8ـ تجهیزات و وسایل تعمیر و نگهداری لوله و شلنگ ، چمن برها، قیچی ها و مانند آن باید فضای ذخیره مخصوص به خود داشته باشند و در محوطه انبار وسایل بازی ذخیره نشوند.
مشخص نمودن رابطه کودک وطبیعت وچگونگی ادراک منظر توسط کودکان مشخص نمودن فوائد تماس کودک با طبیعت مشخص نمودن نقش عناصر طبیعی در طراحی برای کودک ادامه راهبردهائی برای ایجاد محیطی مناسب ومورد علاقه کودک لذا، با عنایت به اهداف پژوهش، محقق در مقاله حاضر می کوشد که مبانی و اصول مورد نیاز را برای طراحی پارک دوستدار کودک با رویکرد آموزش را از خلال مبانی نظری رشته های طراحی و نظریات مختلفی که در خصوص ویژگی های روانشناختی کودکان به شکل رابطه ای که به لحاظ دریافتی، ادراکی ، رفتاری با محیط برقرار می کنند و توقعاتی که به واسطه این رابطه در آنان ایجاد می شود همراه با حد اکثر استفاده و بهره گیری از عوامل وعناصر طبیعی با توجه به علائق کودکان استخراج نماید."