Abstract:
داشتن زیرساخت های مناسب و شبکه ارتباطی یکی از مولفه های تاثیرگذار و موثر بر سرنوشت نبردها و دفاع سرزمینی بوده است به طوری کـه توانـایی حرکـت نیروهـا، تجهیـزات رسـمی و پشـتیبانی و سـایر وسایل مورد نیاز در هر عملیاتی از نقطه ای به نقطه دیگـر کـه اغلـب بـه عنـوان عامـل قطعـی در کسـب پیروزی در عملیات های مختلف رزمی شناخته می شود، به راه های ارتباطی مناسب بسـتگی دارد. اسـتان خراسان رضوی در شمال شرق کشور در سال های اخیر با توجه به انتقال بار ناامنی ها از غرب بـه شـرق ، موقعیت ویژه ژئوپلیتیکی و قرارگیری در مسیر ترانزیتی مواد مخدر، یکی از مهم ترین استان های مـرزی کشور شناخته می شود که با نگاه به تهدیدهای آینده و همسـایگان بـی ثبـات و نیروهـای فـرا منطقـه ای ، تحلیل تاکتیکی و عملیاتی راه های مرزی استان اهمیت ویژه و حیاتی مـی یابـد. هـدف پـژوهش حاضـر بررسی و تحلیل شبکه راه های مرزی استان خراسان رضوی در دو سطح تاکتیکی و عملیـاتی اسـت . بـه لحاظ روش شناسی ، پژوهش حاضر از نوع توصیفی – تحلیلی بوده که با دو شیوه کتابخانـه ای و میـدانی (پیمایشی و مصاحبه ) اقدام به جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات شده است . پس از تجزیه و تحلیـل یافته ها اهمیت و کارکرد شبکه های ارتباطی استان در دو بعد تاکتیک و عملیات بررسی و مشخص شـد که شبکه های ارتباطی مناطق مرزی استان خراسان رضوی تاثیری مهـم بـر امنیـت و دفـاع سـرزمینی در منطقه به ویژه مناطق مرزی استان دارد.
Machine summary:
" محور تربت جام - تایباد: طول این محور ٥٣ کیلومتر، از نوع آسفالته اصلی و در دشت واقع شده است و هر چه از تربت جام به سمت تایباد حرکـت کنـیم ، فاصـله نسبت به مرز افغانستان کمتر می شود و با توجه به کیفیت خـوب آن ، اسـتفاده قابـل ملاحظه ای می توان از آن در جهت آماد و ارسال ادوات و تجهیزات کـرد و چنانچـه به هر دلیلی این جاده مورد حمله یا اشغال نیروهای بیگانه قرار گیرد، بـا توجـه بـه شرایط توپوگرافی منطقه که در نقشه شماره (٣) مشهود است ، می توان در شعاع ٢٠ کیلومتری از شهر تربت جام با استقرار خطوط پدافندی و نیروهـای کمـین در رشـته کوه های ممتدی که این جاده به موازات و در فاصله کمی از آن قرار دارد، نیروهـای مهاجم را زمین گیر و مانع پیشروی آنان شد.
پس از تجزیه و تحلیل یافته ها مشخص شد که شبکه های ارتباطی منـاطق مـرزی اسـتان خراسـان رضـوی تأثیری مهم بر امنیت و دفاع سرزمینی در منطقه به ویژه مناطق مرزی استان در بعـد لجستیکی ، پدافندی و آفندی دارا اسـت و تـأمین لجسـتیکی نیروهـا در محورهـای مواصلاتی قوچان و سرخس به دلیل وجود ارتفاعـات هـزار مسـجد بسـیار دشـوار است و تردد نیروهای سنگین و زرهی از این محورها، به خصـوص محـور قوچـان درگز غیر ممکن است و تنهـا محورهـای مواصـلاتی منطقـه تربـت جـام بـه دلیـل قرارگیری در دشت ، می تواند فرصت های مناسبی جهت انجام فعالیت های نظـامی و پشتیبانی از نیروهای نظامی و زرهی در اختیار ما قرار دهد."