Abstract:
این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین توانمندی کارکنان و تعلق سازمانی و نقش شخصیت به عنوان متغییر تعدیل کننده دربین کارکنان ادارات آموزش و پرورش شهرستان اصفهان انجام گردید. روش تحقیق از نوع توصیفی–همبستگی است . جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان ادارات آموزش و پرورش استان اصفهان در سال ٩٤، متشکل از ١٠٧١ نفربود. روش نمونه گیری تصادفی و با فرمول کوکران به تعداد ٢٨٢ نفر رسید. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه تعلق سازمانی اسپریتزر و پرسش نامه کانون کنترل راتر و پرسش نامه محقق ساخته تعلق سازمانی بر اساس پرسش نامه های استاندارد گراس و منولا و لادهال و کنجر و میبرو آلن و کالپییر، جی اس و شه و وی استفاده شد، که روایی صوری پرسش نامه ها از طریق تعدادی از پاسخگویان مورد بررسی و تایید قرار گرفت وپرسش نامه تعلق سازمانی، در اختیار متخصصین موضوعی قرار گرفت و روایی محتوایی آن تایید شد. پایایی پرسش نامه ها از طریق آلفای کرونباخ محاسبه گردید، که به ترتیب برای پرسش نامه توانمند سازی٠/٨٣٦، پرسشنامه تعلق سازمانی٠/٨٧١، پرسش نامه شخصیت ٠/٨٥٢، محاسبه شد. برای تحلیل داده ها از روش های آماری رگرسیون چند متغیره ، آزمون همبستگی پیرسون ، آزمون t تک نمونه ای، تحلیل واریانس استفاده شد. نتایج نشان دادند که توانمندی در سطح معنی داری٥% برتعلق سازمانی تاثیر معنی داری دارد. ولی متغیر شخصیت تاثیری بر متغیر تعلق سازمانی ندارد. همچنین اثر متقابل متغیر شخصیت (کانون کنترل درونی و بیرونی) نقش تعدیل کننده در رابطه بین توانمندی و تعلق سازمانی نداشت . با این وجود تاثیر توانمندی بر تعلق سازمانی در دو دسته افراد با کانون
Machine summary:
"استادیار و عضو هیئت علمی گروه مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان (خوراسگان )، اصفهان ، ایران چکیده این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین توانمندی کارکنان و تعلق سازمانی و نقش شخصیت به عنوان متغییر تعدیل کننده دربین کارکنان ادارات آموزش و پرورش شهرستان اصفهان انجام گردید.
جدول ٨ : بررسی تاثیر ابعاد توانمندی بر رضایت شغلی متغیر پیش بین متغیر معیار مقدار T B معنی داری نتیجه احساس معنیداری در شغل احساس شایستگی در شغل رضایت شغلی ٠/٤٦٤ ٧/٢١٨ ٠/٠٠٠ رابطه معنی دار رضایت شغلی -٠/٠٤٥ -٠/٥٥٠ ٠/٥٨٣ عدم معنی داری رابطه احساس داشتن حق انتخاب رضایت شغلی 0/025- -٠/٣٠٧ ٠/٧٥٩ عدم معنی داری رابطه احساس مؤثر بودن رضایت شغلی ٠/٠٠٠ -٠/٠٠٧ ٠/٩٩٤ عدم معنی داری رابطه نتیجه این فرضیه با مطالعه دانپورت (٢٠١٠)چنین اشاره می کند که افرادی که کانون کنترل درونی دارند احساس می کنند از طریق توان و مهارت خود می توانند بر نتایج اثر بگذارند و کارکنانی که کنترل بیرونی را ادراک میکنند احساس میکنند نیروهای خارجی کارشان را کنترل می کنند، همسو می باشد.
جدول ٩ : بررسی تاثیر متغیر توانمندی بر بعد تمایل به ترک سازمان متغیر تعلق سازمانی متغیر پیش بین متغیر معیار شخصیت افراد مقدار B F معنی داری نتیجه توانمندی ترک سازمان کنترل بیرونی ٠/٤٥٩ ٤/٠٧٥ ٠/٠٠٥ رابطه معنی دار کنترل درونی ٠/٥٤٤ ١٨/٥٥٥ ٠/٠٠٠ رابطه معنی دار با توجه به این نتایج مشاهده می شود که توانمندی در سطح معنی داری ٥% بر ترک سازمان تاثیر معنی داری دارد.
. "Cognitive Elements of Empowerment: An Interpretive Model of Intrinsic Task"; Academy of Management Journal, Vol. 15,pp."