Abstract:
این پژوهش تلاش میکند تا سیستم حقوقی رسانه ها و از جمله مطبوعـات و رادیـو و تلویزیون را در کشورهای اسکاندیناوی بررسی و مقایسـه کنـد. در ایـن مقالـه همچنـین مروری بر قانون آزادی دسترسی به اطلاعات در سوئد داریم که اولین قانون در این زمینه در دنیا است که در سال ١٧٦٦ میلادی به تصویب رسیده است . سپس به بررسی مقایسه ای قوانین و مقررات حاکم بـر رسـانه های سـه کشـور سـوئد، دانمارک و نروژ پرداخته شده و مهمترین جنبه های این قوانین و مقـررات مـورد مطالعـه قرار گرفته است . این مطالعه بیانگر آن است کـه کشـورهای اسـکاندیناوی در رویکـرد خـود در زمینـه حقوق رسانه ها شباهتهای بسیاری دارند. هر سه کشور مـورد بررسـی قـوانین و مقـررات ناظر بر رسانه های خود را به تازگی بازنگری کرده اند، همه آنهـا در اکثـر مـوارد، فعالیـت شبکه های رادیویی و تلویزیونی را منوط بـه کسـب مجـوز و یـا ثبـت موضـوع فعالیـت نموده اند و وزارت فرهنگ متولی نظارت بر اجرای صحیح مقـررات مزبـور اسـت . منـابع مالی فعالیتهای شبکه های رادیویی و تلویزیونی از محل مالیاتی تـامین میشـود کـه مـردم بابت استفاده از تلویزیون پرداخت میکنند. در عین حال تفاوتهایی هم در سیستم حقوقی رسانه ها در این سه کشـور وجـود دارد که این مقاله به آنها پرداخته است .
Machine summary:
"این مبلغ باید معادل هزینه ای باشد که سازمان مذکور برای انجام خدمت متقبل میشود دانمارک برای مجوز باید درخواست رسمی داده شود وزیر فرهنگ میتواند برای فرایند صدور مجوز از قبیل شرایط آن قانون وضع نماید مجوزهای لازم در هر صورت میتواند برای شرکتهای DR وDANMARK A/S/TV٢ یا زیرمجموعه های آنها صادر گردد صدور مجوز میتواند در ازای دریافت مبلغی صورت پذیرد حداقل مبلغ ، مبنای محاسبه و موعد پرداخت هزینه باید به صورت رسمی اعلام شده باشد نروژ مدت مجوز محدود است شبکه هایی که بودجه آنها از محل تبلیغات تأمین میشود، باید برای دریافت مجوز هزینه بپردازند مجوز را وزارت متبوع صادر میکند شاه حق دخل و تصرف در این زمینه را دارد " مدیریت رسانه ای نروژ"، سازمان مسؤول در زمینه امور مربوط به مخابرات رادیویی و تلویزیونی است محتوای برنامه ها ارائه کننده خدمات رسانه ای باید اطمینان حاصل نماید که برآیند کلی خدماتش ، بازتاب دهنده مفاهیم پایه ای یک جامعـه آزادیخـواه اسـت ؛ اصولی که مؤید برابری تمامی افراد و همچنین آزادی و مصونیت فردی هستند."