Abstract:
هدف: هدف پژوهش بررسی خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان دبیرستان های نمونه بود.
روش کار: بدین منظور از بین دبیرستان های نمونه شهرستان دشتستان در سال تحصیلی 90 - 1389، نمونه ای به تعداد 335 دانش آموز با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب گردید. برای جمع آوری اطلاعات، مقیاس خودکارآمدی دانش آموز مورگان و جینکز (1999) مورد استفاده قرار گرفت. روایی و پایایی ابزار مذکور بررسی و تایید گردید. یافته ها: یافته های حاصل از تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده نشان داد که میزان خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان مدارس متوسطه نمونه شهرستان دشتستان بالاتر از متوسط و در سطح مطلوب قرار دارد. به علاوه، دختران نسبت به پسران و دانش آموزان شهری نسبت به دانش آموزان روستایی، به شکلی معنادار از خودکارآمدی تحصیلی بالاتری برخوردار بودند و این برتری در سازه های استعداد و بافت (زمینه) مشاهده گردید.
نتیجه گیری: یافته ها همچنین نشان داد که بین خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان رشته های مختلف، تفاوت معنا داری وجود ندارد و تنها در سازه کوشش، بین دانش آموزان سال اول و دانش آموزان رشته تجربی تفاوت معناداری به نفع دانش آموزان سال اول وجود داشت.
Machine summary:
"جدول ١: ویژگی های جمعیت شناختی گروه نمونه جنسیت محل سکونت پسر دختر شهر روستا 116 219 201 134 ابزار پژوهش ابزار مورد استفاده جهت گردآوری اطلاعات لازم، مقیاس خودکارآمدی دانش آموز مورگان - جینکز( Morgan-Jinks Student (MJSSES)Self-Efficacy Scale ) (١٩٩٩) بود که دارای سه خرده مقیاس با ٣٠ گویه است که در یک طیف لیکرتی چهار درجه ای (١ز ١ تا ٤) از کاملا موافقم (٤) تا کاملا مخالفم (١) تنظیم گردیده اند.
جدول٥: نتایج آزمون تحلیل واریانس یکطرفه جهت مقایسه خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان رشته های مختلف متغیر رشــــــته تعداد میانگین انحـــــراف درجـــه F ســــــطح تحصیلی استاندارد آزادی معناداری خودکارآمـــــدی اول ١٠٢ ٣/٢١ ٠/٣٠ ٢ ١/٤٣ ٠/٣٧ تحصیلی ریاضی ١١٥ ٣/٢٠ ٠/٢٨ و تجربی ١١٨ ٣/١٦ ٠/٢٦ ٣٣٢ استعداد اول ١٠٢ ٣/٢٠ ٠/٤٠ ٢ ٠/٥٥ ٠/٥٧ ریاضی ١١٥ ٣/١٦ ٠/٤٢ و تجربی ١١٨ ٣/١٤ ٠/٣٨ ٣٣٢ بافت اول ١٠٢ ٣/٢٢ ٠/٣٤ ٢ ٠/٣٤ ٠/٧٠ ریاضی ١١٥ ٣/٢٥ ٠/٢٨ و تجربی ١١٨ ٣/٢٢ ٠/٢٦ ٣٣٢ کوشش اول ١٠٢ ٣/١٥ ٠/٤٧ ٢ ٤/٩١ ٠/٠٠٨ ریاضی ١١٥ ٣/١٠ ٠/٤٠ و تجربی ١١٨ ٢/٩٧ ٠/٤٨ ٣٣٢ بر اساس آزمون تعقیبی بونفرونی ، ملاحظه گردید که تفاوت در سازه کوشش ، در بین دانش آموزان سـال اول بـا دانـش آمـوزان رشـته تجربی و به نفع دانش آموزان سال اول بوده و این تفاوت در سطح ٠/٠١ معنادار است ."