Abstract:
در ادبیات فارسی به دلیل دیدگاه مردسالارانه ، به جنبه های منفی زنان توجه شده است ، حتی این بحث به آغاز آفرینش میرسد که حوا باعث هبوط آدم شد. اما در این پژوهش سعی شده است تصویر زن در سه اثر داستانی «کلیله ودمنه ؛ ترجمه نصرالله منشی»، «سمک عیار» و «داراب نامه » به طور دقیق مورد بررسی قرار بگیرد. هدف این پژوهش که به شیوة کتابخانه ای تهیه شده است پی بردن به جایگاه و نقش زن در این آثار است که نمونه ای از ادبیات داستانی میباشند. به طور کلی در کلیله ودمنه ترجمه نصرالله منشی، دیدی مردگرایانه و گاها با لحن تند دربارة زن وجود دارد و گاهی نیز در حکایت ها و باب هایی از کلیله ودمنه با طعنه زنان را تحقیر کرده است ولی در داستان های عامیانه «سمک عیار« و «داراب نامه »، زن نقش و حضوری مثبت و تاثیرگذار دارد و در این دو اثر دیدگاهی واقع بینانه نسبت به زن وجود دارد و زنان در این داستان ها نقشی پررنگ و کارامد دارند؛ به گونه ای که میتوان حضور زنان در این داستان ها را دلیل پویا بودن داستان ها و علت مهم درگیریها و نزاع ها در داستان ها دانست .
Machine summary:
"بررسی تصویر زن در سه اثر داستانی «کلیله ودمنۀ نصرالله منشی»، «سمک 1 عیار» و «داراب نامه » علی محمدحسنی لر١، نادر محمدحسنی لر٢، انیسه محمدحسنی لر٣ ١ فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد رشتۀ فرهنگ و زبان های باستانی ایران ، دانشگاه شهید بهشتی ٢ فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد رشتۀ فرهنگ و زبان های باستانی ایران ، دانشگاه تهران ٣ فارغ التحصیل مقطع کاردانی رشتۀ باستان شناسی، دانشگاه جیرفت چکیده در ادبیات فارسی به دلیل دیدگاه مردسالارانه ، به جنبه های منفی زنان توجه شده است ، حتی این بحث به آغاز آفرینش میرسد که حوا باعث هبوط آدم شد.
به طور کلی در کلیله ودمنه ترجمۀ نصرالله منشی، دیدی مردگرایانه و گاها با لحن تند دربارة زن وجود دارد و گاهی نیز در حکایت ها و باب هایی از کلیله ودمنه با طعنه زنان را تحقیر کرده است ولی در داستان های عامیانۀ «سمک عیار« و «داراب نامه »، زن نقش و حضوری مثبت و تأثیرگذار دارد و در این دو اثر دیدگاهی واقع بینانه نسبت به زن وجود دارد و زنان در این داستان ها نقشی پررنگ و کارامد دارند؛ به گونه ای که میتوان حضور زنان در این داستان ها را دلیل پویا بودن داستان ها و علت مهم درگیریها و نزاع ها در داستان ها دانست .
(ارجانی، ١٣٦٣) نتیجه گیری واقع بینانه ترین تصویر از زن و نقش و جایگاه او در متون ، در ادبیات داستانی آمده است چون داستان های عامیانه ، روایت زندگی اجتماعی تمام جامعه است ، شاهد این مدعا مطالب گوناگونی است که دربارة حضور گسترده و مفید زن در دو اثر داستانی «سمک عیار» و «داراب نامه » آمده است ."