Abstract:
پژوهش با هدف بررسی تاثیر آموزش حافظه کاری بر عملکرد خواندن دانش آموزان با ناتوانی یادگیری خواندن اجرا شد. پژوهش از نوع شبه آزمایشی و جامعه آماری شامل دانش آموزان پسر پایه سوم ابتدایی دارای ناتوانی خواندن در شهر یزد بودند که از میان آن ها 32 دانش آموز به شیوه نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب و به روش تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل گمارده شدند. ابزارهای سنجش شامل مقیاس هوش تجدیدنظر شده وکسلر کودکان ، آزمون خواندن و نارساخوانی نما و فرم مصاحبه بالینی بود. داده ها از طریق تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش حافظه کاری میتواند عملکرد خواندن دانش آموزان با ناتوانی خواندن را بهبود بخشد . با توجه به نتایج پژوهش، آموزش حافظه کاری میتواند به عنوان یک روش مداخلهای در بهبود عملکرد خواندن در این دانشآموزان مورد استفاده قرار گیرد.
Machine summary:
با توجه به نتایج پژوهش میتواند از آموزش حافظه کاری به عنوان یک روش مداخله ای در بهبود عملکرد خواندن در این گروه از دانش آموزان استفاده کرد.
Toll, Van der Ven, Kroesbergen & Van Luit مداخله های حافظه ی کاری بر آموزش راهبردهای مربوط به این حافظه مبتنی است .
Takeuchi, Sekiguchi, Taki, Yokoyama, Yomogida 5.
نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش حافظه کاری بر عملکرد خواندن و ابعاد آن در دانش آموزان با ناتوانی خواندن موثر است .
نتایج این پژوهش ها نشان داده اند که عملکرد دانش آموزان با ناتوانی یادگیری با آموزش حافظه کاری بهبود مییابد.
نتایج پژوهش مرادی و میرمهدی (١٣٨٩) نشان داد که آموزش حافظه کاری و روش سازماندهی بر بهبود عملکرد نوشتاری دانش آموزان با اختلال بیان نوشتاری تاثیر مثبت داشته و میزان اثر آن ٠/٩٣ بوده است .
نتایج نشانگر این بود که آموزش حافظه کاری میتواند عملکرد تحصیلی دانش آموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی را بهبود بخشد و میزان اثر ٠/٨٩ بوده است .
افزون بر این ، نتایج پژوهش خدامی و همکاران (١٣٩٠) نشان داد که آموزش حافظه کاری و فراشناخت عملکرد تحصیلی ریاضی دانش آموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی را بهبود داده و میزان اثر ٠/٨١ بوده است .
زاغیان (١٣٩٠) اثربخشی آموزش حافظه کاری بر بهبود عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر با ناتوانی یادگیری خواندن در شهر اصفهان را بررسی کرد.
یافته ها نشان داد که تاثیر آموزش حافظه کاری بر عملکرد خواندن دانش آموزان دختر با ناتوانی یادگیری خواندن معنادار بوده و میزان اثر ٠/٧٩ بوده است .