Abstract:
پژوهش حاضر به تحلیل محتوای اخبار انتخاباتی بخش خبری 60 دقیقه شبکه تلویزیونی ماهواره ای بیبیسی فارسی با هدف شناسایی مطالب خبری این بخش اختصاص یافته است. جامعه آماری تمامی اخبار انتخاباتی این بخش است که از 3 تا 22 خرداد 1392 پخش شد بنابراین نمونهگیری صورت نگرفته است. در مجموع در مقطع زمانی مورد بررسی تعداد 299 خبر انتخاباتی همراه با 65 سرخط خبری از جنبههایی مانند، منبع مطالب، محور اصلی مطالب، جهتگیری مطالب، نشانگاه جهتگیری، استناد مخاطبان مطلب، مکان خبر، نوع تصویر، پیشبینی، نوع پیشبینی، نوع تکنیک، منبع خبری تصویری، تعادل در خبر، نوع خبر و عناصر خبری مورد بررسی قرار گرفت. روش بهکار گرفته شده در این پژوهش «تحلیل محتوا» و واحد تحلیل نیز «خبر» بوده است. مطالب مورد بررسی پس از کدگذاری از طریق نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. از آنجا که جامعه آماری با حجم نمونه یکی است از آزمون آماری استفاده نشده است و فقط به توصیف رابطه بین متغیرها پرداخته شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که بیشترین پوشش خبری انتخاباتی در خبر 60 دقیقه بی بی سی فارسی مربوط به 19 تا 23 خرداد ماه این سال بوده است. بیشتر مطالب این بخش خبری از سوی کارشناسان، شخصیتهای اصولگرا واصلاح طلب و نامزدها به موضوعهایی از قبیل چگونگی قطب بندی جناح های سیاسی در انتخابات و نحوه ائتلاف آنها، حوادث سال 88 و سیاست خارجی اختصاص یافته است. نتایج نشان میدهد که خبر60 دقیقه بیشتر مطالب خود را با هدف اطلاعرسانی و کمتر از نیمی از آن را با هدف انتقادی مطرح کرده است.پیشتر جهت گیریها در خبر 60 دقیقه به صورت بیطرفی و مثبت بیان شده و پیشتر خبرها از تعادل خبری برخوردار بوده است. سوگیریها با استفاده از آرا و نظرات منابع انتخابی ابن رسانه به مطالب افزوده شده است.
Machine summary:
شخصیت های اپوزیسیون خارج از کشور گزارش یافته ها: یافته های توصیفی تحقیق : نتایج نشان می دهد در بخش خبری ٦٠ دقیقه ی بی بی سی فارسی از سوی شخصیت ها، کارشناسان ، مجری های خبری و نامزدها، موضوعاتی مانند «سیاست خارجی و برنامه ی هسته ای ایران » ٩درصد، «چگونگی قطب بندی جناح ها در انتخابات و نحوه ی ائتلاف آن ها ٨/٤درصد، » رد صلاحیت نامزدهای انتخاباتی ٧/٧درصد، «حوادث و اتفاقات سال ١٣٨٨» ٧/٧درصد، «عملکرد دولت احمدی نژاد» ٧/٣درصد، «مطالبات مردم از رئیس جمهوری آینده »٧/٣درصد و «وعده و وعیدهای نامزدها در موضوعات فرهنگی » (چند درصد؟)برجسته و مطرح شده است .
شخصیت های مطالب انتخاباتی به تفکیک جهت گیری جهت گیری منفی مثبت خنثی جمع شخصیت ها فراوانی درصد فراوانی درصد فراوانی درصد فراوانی درصد شخصیت های اصلاح طلب شخصیت های اصول گرا شخصیت های خارجی شخصیت های اصول گرای منتقد شخصیت های اپوزیسیونی خارج از کشور بدون ذکر نام شخصیت جمع موضوع های مطرح شده در خبر به تفکیک نامزدها با گرایش های سیاسی نتایج نشان می دهد بیش ترین موضوعاتی که با نام نامزدهای اصلاح طلب در اخبار انتخاباتی ٦٠ دقیقه ی بی بی سی فارسی پخش شده است ، مربوط به موضوعات «چگونگی قطب بندی جناح ها در انتخابات و نحوه ی ائتلاف آن ها (١٤/٥ درصد)، »تبلیغات انتخاباتی » (١١/٢ درصد)، «اتئلاف اصلاح طلبان و اصول گرایان خواهان تغییر» (٩/٨ درصد)، «سیاست فرهنگی » (٨/١ درصد)، «حوادث و اتفاقات سال ٨٨» (٨/١ درصد) و «عملکرد دولت احمدی نژاد در ٨ سال گذشته » (٦/٥ درصد) عنوان شده است .