Abstract:
نوشتار پیش رو تلاشی است برای بررسی و تحلیل نشانه ها و ویژگی های سینمای آخرالزمان و چگونگی پیدایش شکل گیری آن با تکیه بر مبانی دینی این سینما براساس آموزه های موجود در کتاب مقدس در پارادایم فرهنگ و ادبیات حاکم بر جهان امروز، به ویژه جامعه غربی که به شدت تحت تاثیر آموزه ای تصویری سینما در موضوع آخر الزمان قرار گرفته است. با نگاهی به کمیت فیلم های آخرالزمانی در مقایسه با تعداد تولیدات سالانه، نمی توان به طور قطع گفت که مسئله آخرالزمان تنها دغدغه سینمای معاصر است؛ امام می توان این مسئله را یکی از موضوعات اصلی آثار سینمای آخرالزمان دانست که افزون بر نشان دادن نوع نگرش آخرالزمانی در جوامع غربی، نوعی تاثیرگذاری برای جوامع دیگر نیز به شمار می رود.
می توان گفت آن چه امروزه با نام سینمای آخر الزمان شاهد آن هستیم، در پی اهدافی است که لزوما بر مطابقت با آموزه های کتاب مقدس تعهدی ندارد. می توان گفت ادبیات حاکم بر سینمای آخر الزمان به شدت انسان گرایانه است و براساس خواسته های انسان مدرن امروزی شکل گرفته است.
منجی موعود به عنوان کاراکتر بازیگر نقش اول سینمای آخر الزمان، مهم ترین ویژگی این سینماست. درباره شخص و شخصیت منجی و جهان پیش و پس از رخداد آخرالزمانی، باید گفت آن چه در سینمای آخرالزمان دیده می شود با متون دینی هم خوانی ندارد و حتی برخی آثار با آن ها مخالف یا متناقض است. متون ادیان و اندیشمندان آینده گرا، بارها منجی مصلح، عدل گستر و معنوی را به عنوان فرد موعود به تصویر کشیده اند؛ اما برخلاف آن، فیلم ها هر شخصی را به عنوان منجی معرفی می کنند و در این مسئله، هیچ حدی برای آن قائل نیستند. مصادیقی که در فضای سینمایی، از منجی موعود به تصویر کشیده شده اند به گونه ای هستند که نمی توان آن ها را به عنوان منجی موعود تاویل کرد.
درباره دوران پس از رخداد آخر الزمان نیز آن چه در سینمای آخر الزمان به تصویر کشیده می شود. با متون و نگرش دینی هم خوانی ندارد. عمده اختلاف آن ها را می توان در نشان دادن سرانجامی سیاه و عاری از امید برای انسان ها دانست. این نگرش، ناامیدی ای فراگیر را در پی خواهد داشت که به تشکیل فرقه های رنگارنگ و انحرافات شخصیتی متنوع می انجامد.
شیوه نگارش این نوشتار، براساس روش تحلیلی - توصیفی و با استفاده از منابع کتابخانه ای است.
The present article will attempt to analyze the symptoms and formation and characteristics of the Apocalypse Cinema according to the teachings of bible in modern era، especially in Western society، where it is strongly influenced by visual aspects of cinema on the subject of apocalypse. Looking at the quantity of apocalyptic films compared with annual production quantity of films، we can certainly claim that the Apocalypse is the only major concern of contemporary cinema; however، it can be claimed that one Apocalypse is of the main themes of the cinema today. In addition to showing the apocalyptic attitude in Western societies، it also serves as an influence for other communities. What can be seen today as Apocalypse Cinema and what we are witnessing، do not necessarily correspond with the teachings of the Bible and its goals. It can be claimed that dominant literature of the Apocalypse Cinema is strongly humanistic and is based on the demands of today's modern man. Promised Savior serves as the main character or actor in Apocalypse cinema، which is the most important feature cinema. About the personality and character of the Savior of the world before and after an apocalyptic event، what is seen in the Apocalypse films is inconsistent with religious texts. Even، some works depict a character against what is described there. Religious texts and futuristic thinkers of religion، depict Savior as a reformer who will be spreading justice and is very spiritual. However، unlike this، the films give the Savior role to various persons، and in this case، do not care much for its specific character. Instances in the cinematic space، depicted the promised Savior in such a way that they cannot be interpreted as the promised Savior. It is also striking to see the future of post-apocalypse events in Apocalypse Cinema as hopeless and dark and in stark contrast with what is portrayed in the religious texts and inconsistent with their attitudes as well. This black approach is devoid of hope for human capital and will lead to broad hopelessness and causes colorful and diverse personality deviations which in turn can lead to the formation of various sects. In writing this paper، we based our approach on descriptive analysis and using library resources.
Machine summary:
مفهوم آخرالزمان به عنوان جدیترین مفهوم مشترک عقیدتی ادیان از یک طرف و از طرفی دیگر جایگاه تأثیرگذار رسانه در زندگی انسان امروزی ترکیبی واحد و پیچیدهای را ایجاد کرده که جایگاه مفاهیم دینی را در فیلمهای آخرالزمانی برجستهتر مینماید و این مسئله بیشتر ذهن را درگیر میکند که آیا سینمای آخرالزمان هالیوود به راستی مبتنی بر کتاب مقدس است؟ سینمای آخرالزمان در فیلمهای خود، با چه رویکردی به مفهوم آخرالزمان میپردازد و اصولا مقایسهای بین آنچه از مفهوم آخرالزمان در منابع مقدس دیده میشود با آنچه در اندیشه و فضای فیلمهای آخرالزمانی دیده میشود تا چه اندازه با یکدیگر سنخیت دارد؟ تفکر انتظار و موعودگرایی با همه اشتراکات و تمایزاتی که در بین جوامع مختلف دارد، رویکردها و نگاههای گوناگونی را هم سبب شده است؛ تبیین، ترسیم و الگوپذیری از آن، شکلهای مختلفی به خود گرفته است و در فرهنگهای مختلف، به شکلهای گوناگون جلوهگر شده است.
مانند کتب مقدس ذکر شده و کتب دیگر از قبیل میکاه، ناحوم، ارمیاه، صفنیا، و امثال آنها از روز خداوند که روز نزول آتش و عذاب الهی بر جهان مملو از ظلم و جور و نجات مؤمنان سخن به میان آمده و آن را نزدیک میبینند، این روز به معنای پایان جهان و به پا شدن رستاخیز و پاداش و کیفر اخروی نیست، بلکه عذاب الهی در همین جهان است و دشمنان و مخالفین قوم بنیاسرائیل به جزای عمل خود میرسند و پادشاهی ظهور میکند که عدل و اراده خداوند را طبق مصالح و منافع قوم یهود بر پا میکند و عهدی که در طور سینا بسته شده بود دوباره تجدید خواهد نمود.