Abstract:
پژوهش حاضر با هدف آزمون کفایت روانسنجی مقیاس هوشهیجانی ادراکشده(Brackett & Mayer, 2003) در بین گروهی از معلمان شهرستان نور انجام شد. در مطالعه همبستگی حاضر 203 معلم(104 مرد و99 زن) به مقیاس هوشهیجانی ادراکشده و سیاهه فرسودگیشغلی(Maslach, Jackson & Leiter, 1996) پاسخ دادند. بهمنظور تعیینروایی عاملی مقیاس هوشهیجانی ادراکشده از روشهای آماری تحلیل عامل اکتشافی و تحلیل عامل تاییدی و بهمنظور بررسی همسانی درونی آن از ضرایب آلفای کرونباخ استفاده شد. همچنین، بهمنظور مطالعه روایی سازه، ضریب همبستگی بین هوشهیجانی ادراکشده و فرسودگیشغلی گزارش شد. نتایج تحلیل مولفههای اصلی با استفاده از چرخش واریماکس نشان داد که مقیاس هوشهیجانی ادراکشده از پنج عامل مدیریتاجتماعی، مدیریتهیجانات خود، فهم هیجان، استفاده از هیجان و ادراکهیجان تشکیل شدهاست. شاخصهای برازش تحلیل عامل تاییدی بر پایه نرمافزار LISREL، وجود این عوامل پنجگانه را تایید کرد. نتایج مربوط به همبستگی بین ابعاد هوشهیجانی ادراک شده با ابعاد فرسودگیشغلی بهطور تجربی از روایی سازه مقیاس هوشهیجانی ادراکشده حمایت کرد. مقادیر ضرایب همسانی درونی نیز برای ابعاد مختلف مقیاس(90/ 0-60/ 0=a) مطلوب گزارش شد. درمجموع، یافتههای مطالعه حاضر نشان داد که مقیاس هوشهیجانی ادراک شده برای سنجش هوشهیجانی ادراکشده در معلمان ابزاری روا و پایا است.
Machine summary:
نتایج تحلیل مولفه های اصلی با استفاده از چرخش واریماکس نشان داد که مقیاس هوش هیجانی ادراکشده از پنج عامل مدیریت اجتماعی، مدیریت هیجانات خود، فهم هیجان ، استفاده از هیجان و ادراکهیجان تشکیل شده است .
مایر، روبرتس و برساد (٢٠٠٨ ,Barsade &Mayer, Roberts ) معتقدند که برخی از مقیاس های مرتبط با مدل های ترکیبی اگرچه پایایی خوبی دارند، هنجاریابی شده اند و روایی عامل دارند اما این ویژگیها به قوت اندازه هایی که برای هوش هیجانی به عنوان توانایی ذهنی وجود دارد، نیست .
پژوهش های هوش هیجانی نشان داده است که تواناییهای هیجانی افراد با مدیریت رویدادهای استرس زا و حفظ عملکرد سالم مرتبط است (٢٠٠٢ ,Clore &Gohm ؛ ,Schutte, Malouff ٢٠٠٢ ,McKenley &Simunek, Hollander )؛ در پژوهشی که گوهم و همکارانش Gohm, Corser) (٢٠٠٥ ,Dalsky & برروی دانشجویان سال اول به منظور بررسی رابطه میان هوش هیجانی و استرس ، باتوجه به متغیرهای شخصیتی به عنوان متغیرهای تعدیل کننده انجام دادند، یافته ها حاکی از آن بود که هوش هیجانی به طور مثبتی با مدیریت استرس در میان دانشجویانی که به شدت تحت تنش بودند و نیز دانشجویانی که در عین توجه به هیجاناتشان به موقع از آن ها دوری میکردند، رابطه داشت .
در ادامه ، همسو با مطالعه (٢٠٠٣ ,Mayer &Brackett ) با هدف آزمون برازندگی الگوی ساختاری مفروض مقیاس هوش هیجانی ادراکشده مشتمل بر پنج عامل با داده های مشاهده در نمونه معلمان ایرانی، از روش آماری تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد.