Abstract:
یکی از راههای درک ماهیت زبانی هر متن و نوشتهای بر اساس ویژگیهای زبانشناسی آن صورت میپذیرد.در میان نظریههای زبانشناسی، یکی از مهمترین نظراتی است که از آن برای درک و معنای متن استفاده میشود، نظریه ساختگرایی است. در این مقاله نمـایش صحنهای به عنوان یک متن ادبی در نظر گرفته شده است و به بررسی آن در مقایسه با نمایش رادیویی پرداخته شده است. در مقایسه این دو نمایش از نظریههای زبانشناسانی مانند سوسور، باختین، گرماس استفـاده شده است و بـا تکیه بر این نظریات تشابهها و تفاوتهای موجود میان متن نمایش صحنهای و متن نمایش رادیویی مورد توجه قرار گرفته است.
Machine summary:
"متن ، نمایش رادیویی ، نمایش صحنه ای ، کنش ، نشانه شناسی ١ - برگرفته از پایان نامه کارشنا سی ارشد دانشکده ی صدا و سیما با عنوان : «بررسی متن نمـایش رادیـویی و مـتن نمایش صحنه ای با تأکید بر ساخت گرایی » ٢ - کارشنا س ارشد رادیو دانشکده ی صدا و سیما ٣- عضو هیئت علمی دانشکده ی صدا و سیما متن کلام یا متن چیست ؟ متن چگونه تولید می شود؟ آیا گفتمان معنی و مفهـوم مـتن را تعیین می کند یا جهان خواننده متن اسـت کـه معنـای مـورد نظـر را تحلیـل مـی کنـد؟ (آقاگل زاده ، ١٣٨٥، ص ١٢) پرسشهایی از این دست ، ذهن زبانشناسان نظریه پردازان ادبی را در چند دهه اخیر به خود مشغول کرده و برای مفهوم متن آرای موافق و مخالف را در مقابـل یکـدیگر قـرار داده است .
این امری است کـه پـیش از این هم به آن پرداختیم ، اما در نمایشی که شخصیتهای کارناوالی یا چندآوایی بنابر گفتـه ولمن امکان حضور پیدا کنند، چگونه مـی تـوان از نمـایش رادیـویی بهـره بـرد؟ زبـانی ابتکاری آفرید؟ در نمایش رادیویی اگر موسیقی بر اساس متن به گرفته شود و با توجـه به متن انتخاب گردد از عناصر زبانی و مهـم در درک مـتن از طریـق شـنیدن نـه دیـدن خواهد بود و قراردادی می شود که شخصیت هربار در عالم خود اسـت و هـر بـار بـه عالم دیگر می رود، موسیقی نواخته شود، موسیقی مهم تـرین عـاملی اسـت کـه آن را در جهت ارائه شخصیتهای دو پهلو می توان به کار گرفت ."