Abstract:
مدیریت استراتژیک یکی از مهمترین شاخههای مدیریت است که در طی دو دهه اخیر توسعه روز افزون یافته است. از آنجا که تفکر استراتژیک را «اقدام در زمان حال در پرتو بصیرت روشن نسبت به آینده» تعریف کرده اند؛ بصیرت روشن نسبت به آینده، به معنای آگاهی از محیط آینده، و آگاهی از عملکرد سازمان در آینده است. از این رو برنامه ریزی محتوایی برنامههای رسانه باید برگرفته از شاخصهای مختلف محیطی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و... باشد تا علاوه بر رضایت مندی مخاطبان، هر یک از گروههای سنی نیز از برنامههای رسانه بطور مطلوب بهره مند شوند.
در این مقاله با تاکید بر شاخصهای جمعیتی به عنوان یکی از مهمترین ساز و کارهای برنامهسازی، توجه دستاندرکاران رسانه را به این مهم جلب مینماید تا از طریق آن نقشه راه و افق محتوایی برنامهها در صدا و سیما روشنتر ترسیم گردد.مدیریت استراتژیک یکی از مهمترین شاخه های مدیریت است که در طی دو دهه اخیر توسعه روز افزون یافته است . از آنجا که تفکر استراتژیک را «اقدام در زمـان حـال در پرتو بصیرت روشن نسبت به آینده » تعریف کرده اند؛ بصیرت روشن نسبت به آینده ، به معنای آگاهی از محیط آینده ، و آگاهی از عملکرد سازمان در آینده اسـت . از ایـن رو برنامه ریزی محتوایی برنامه های رسانه باید برگرفته از شاخصـهای مختلـف محیطـی ، اجتماعی ، اقتصادی ، سیاسی و... باشد تا علاوه بر رضایت مندی مخاطبان ، هـر یـک از گروههای سنی نیز از برنامه های رسانه بطور مطلوب بهره مند شوند. در این مقاله با تاکید بر شاخصهای جمعیتی به عنوان یکی از مهمترین ساز و کارهـای برنامه سازی ، توجه دست اندرکاران رسانه را به این مهم جلب می نماید تا از طریـق آن نقشه راه و افق محتوایی برنامه ها در صدا و سیما روشن تر ترسیم گردد
Machine summary:
"از ایـن رو موارد زیر جای تامل دارد: سهم برنامه های رادیویی و تلویزیونی به تفکیک جنسـیت بـرای آمـوزش هنجارهـا چه میزان است ؟ آیا تنها آموزش های عمومی (سـریال هـا، فـیلم هـا) و تأثیرپـذیری از آنهـا از جنبـه آموزشی کفایت می کند؟ آموزش های تخصصی و ویژه چه جایگاهی در برنامـه هـای رادیـویی و تلویزیـونی دارد؟ دوری از مرکز گرایی (فرهنگ پایتخت نشینی ) در برنامه های رسـانه ملـی و افتخـار به فرهنگ بومی و قومی که دارای سوابق تاریخی هستند در شناخت بیشتر اقوام در جهت وحدت قومی و ملی ؛ چقدر اهمیت دارد؟ ٥-گروه های سنی جمعیت و پر شماری برخی از آنها و لـزوم برنامـه سـازی ویـژه در رسانه ملی جدول شماره ٥- جمعیت کشور بر حسب گروه های سنی سال ١٣٨٥ جمع سن تعداد درصد 0-4 5463978 7/75 5-9 5509057 7/81 10-14 6708594 9/53 15-19 8736761 12/38 20-24 9011433 12/78 25-29 7334952 10/35 30-34 5553531 7/88 35-39 4931134 6/98 40-44 4089158 5/80 45-49 3522761 5/00 50-54 2755430 3/91 55-59 1887981 2/68 60-64 1464452 2/08 65-69 1197550 1/70 70-74 1119318 1/590 75-79 694122 0/98 ٨٠ به بالا 645601 0/93 جمع 70495783 100 نمودار شماره ٥- جمعیت کشور بر حسب گروه های سنی سال ١٣٨٥ / همانطور که در جدول و نمودار شماره ٥ نشان داده شده است ، معمـولا در جـداول جمعیتی ، جمعیت کشور را بر مبنای ٥ سال طبقه بندی می کنند، با یک نگـاه بـه جـدول فوق نیز مشخص می شود که جمعیت ١٥ تا ١٩ سال و ٢٠ تا ٢٤ سال بـالاترین تعـداد و درصد را به خود اختصاص داده است ، کـه نشـان از جـوان بـودن جمعیـت دارد."