Abstract:
هدف اصلی این مقاله بررسی مشکل های مربوط به مکانیسم های درون شرکتی و فرآیندهای اجتماعی وابسته به شبکه های دانش مدیریت منابع انسانی میباشد. مدیریت دانش ومدیریت منابع انسانی دومقوله ی مهم درمدیریت سازمانها می باشند. علی رغم ادبیات گسترده ای که درخصوص هر یک وجوددارد، کاربردی نمودن آن هاهمچنان محل چالش است. دربسیاری ازسازمان ها، به مدیریت دانش به عنوان یک روالکاری جانبی نگریسته می شودکه این ناشی ازعدم ملموس بودن ارزش افزوده ی مدیریت دانش در کوتاه مدت است.به نظر می رسد که مشارکت در شبکه های دانش درون شرکتی ابزاری موثر برای دست یابی
به دانش مدیریت منابع انسانی باشد، همان طور که باعث ارتقاء مشروعیت (قانونی بودن) و همافزایی بین شرکت ها می شود و اعتماد و تعامل متقابل را در حوزه ی روابط سازنده افزایش می دهد.
Machine summary:
"در حالی که حوزهی تحقیقاتی ثابتی پیرامون اینکه چگونه شرکت ها دانش مدیریت منابع انسانی را در شبکه های میان سازمانی رسمی (از قبیل پیوستگیها یا ادغامها و اکتسابهای استراتژیک ) به اشتراک میگذارند وجود دارد؛ که تمرکز محدودی بر روی سوابق این پدیده، بین سازمانهای واقع در شبکه های ارتباطی وجود دارد.
بنابراین ، این مطالعه رابط مهمی بین تئوریسین های منابع انسانی و شبکه ی اجتماعی از طریق مشخص نمودن هر دو عامل ساختاری تأثیرگذار بر روی اشتراکگذاری دانش میان شرکتی مدیریت منابع انسانی، ایجاد میکند و نیز پیشرفت کانالهایی را که از طریق آنها این دانش به تمام سازمانها انتشار مییابد، تشریح میکند، مخصوصا با رعایت احترام به سطوح اعتماد، قدرت تعامل متقابل همکارانه و پرستیژ شرکت که همه ی آنها برای این مبادله میان شرکت های مستقل لازم و ضروری میباشند.
مفاهیم مدیریتی این مطالعه اشاره میکند که توابع مدیریت منابع انسانی میتوانند نقش مهمی در فراهم سازی یک بستر برای زیرسازی، ایفا کنند (در واقع شبکه های تجاری را طراحی و ایجاد کنند) که این امر باعث انگیزه بخشیدن به روابط میان سازمانی لازم میشود (شرکت را قادر میسازد تا تعامل متقابل برقرار کرده و روابط مستحکم بسازد) و نیز باعث غلبه بر مشکل عدم خروج از سازمان میشود.
به نظر میرسد که مشارکت در شبکه های دانش درون شرکتی ابزاری مؤثر برای دست یابی به دانش مدیریت منابع انسانی باشد، همانطور که باعث ارتقاء مشروعیت (قانونی بودن) و هم افزایی بین شرکت هامیشود و اعتماد و تعامل متقابل را در حوزهی روابط سازنده افزایش میدهد."