Abstract:
ﺗﻮﻧﻠﻬﺎ و ﺷﻔﺘﻬﺎی ﺗﺤﺖ ﻓﺸﺎر در اﺑﺘﺪا در ﺻﻨﻌﺖ ﻫﯿﺪرواﻟﮑﺘﺮﯾﮏ ( ﻧﯿﺮوﮔﺎﻫﻬﺎی ﺑﺮق آﺑﯽ) اﺳﺘﻔﺎده ﻣﯽ ﺷﺪﻧﺪ، اﻣﺎ اﮐﻨﻮﻧﺒﺮای اﻧﺘﻘﺎل آب ﻣﺼﺮﻓﯽ و ﺿﺎﯾﻌﺎت آﺑﯽ اﺳﺘﻔﺎده ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ. اﻣﺎ ﻫﻨﻮز ﻋﻤﻮﻣﯽ ﺗﺮﯾﻦ اﺳﺘﻔﺎده از ﺗﻮﻧﻠﻬﺎ و ﺷﻔﺖ ﻫﺎی ﺗﺤﺖ ﻓﺸﺎردر ﻃﺮح ﻧﯿﺮوﮔﺎﻫﻬﺎی ﺑﺮق آﺑﯽ ﺟﻬﺖ اﻧﺘﻘﺎل آب از ﺑﺎﻻدﺳﺖ ﺑﻪ ﻧﯿﺮوﮔﺎه ﭘﺎﯾﯿﻦ دﺳﺖ اﺳﺖ. در اﯾﻦ ﭘﺎﯾﺎن ﻧﺎﻣﻪ، ﺟﻬﺖ روﺷﻦ ﺷﺪن ﻫﺪف اﺻﻠﯽ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﮐﻪ ارزﯾﺎﺑﯽ ﻋﺪدی اﺛﺮ ﻓﺸﺎر و ﺗﺮاوش آب در ﻃﺮاﺣﯽ ﺗﻮﻧﻞ ﻫﺎی ﺗﺤﺖ ﻓﺸﺎراﺳﺖ، ﺑﻪ روش اﺟﺰای ﻣﺤﺪود ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻧﺮم اﻓﺰار3DPLAXISﭼﻨﺪﯾﻦ ﺳﯿﺴﺘﻢ ﺳﺎزه ای ﺗﻮﻧﻞ ﺗﺤﺖ اﺛﺮ ﻓﺸﺎر ﺑﺎ ﺳﻄﻮح ﻣﺨﺘﻠﻒ آب زﯾﺮ زﻣﯿﻨﯽ و ﺳﺮﺑﺎرﻫﺎی ﻣﺘﻔﺎوت ﺗﺤﺖ اﺛﺮ ﻓﺸﺎر و ﺗﺮاوﺷﻤﺪﻟﺴﺎزی و ﻣﻮرد ﺗﺤﻠﯿﻞ واﻗﻊ ﺷﺪه اﺳﺖ. در ﻣﺠﻤﻮع 32 ﻣﺪل ﮐﻪ ﺷﺎﻣﻞ 4 ﻧﺴﺒﺖ ارﺗﻔﺎع ﺳﺮﺑﺎر ﺑﻪ ﻗﻄﺮ ﺗﻮﻧﻞ ) ( و 4 ﻧﺴﺒﺖ ﺗﺮاز آب زﯾﺮ زﻣﯿﻨﯽ ﺑﻪ ارﺗﻔﺎع ﺳﺮﺑﺎر ﺗﻮﻧﻞ ) ( ﺗﺤﻠﯿﻞ و ﺑﺮرﺳﯽ ﺷﺪ.در اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ اﺑﺘﺪا ﺑﻪ ارزﯾﺎﺑﯽ ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺣﺎﺻﻞ از ﺗﺤﻠﯿﻞ اﺟﺰاء ﻣﺤﺪود ﺗﻮﻧﻞ ﻫﺎی ﺗﺤﺖ ﻓﺸﺎر ﻫﻤﭽﻮن ﺗﻐﯿﯿﺮ ﺷﮑﻞ )ﺗﻐﯿﯿﺮ ﻣﮑﺎن( و ﺗﻨﺶ ﻫﺎی وارده ﺑﺮ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻫﺎ ﺑﺮ ﻣﺒﻨﺎی ﺗﻐﯿﯿﺮ ﻣﯿﺰان ﺗﺮاز ﺳﻄﺢ آب زﯾﺮ زﻣﯿﻨﯽ و ﺳﺮﺑﺎر ﺗﻮﻧﻞ ﭘﺮداﺧﺘﻪ ﺷﺪ، ﺳﭙﺲ ﮐﺮﻧﺶ ﮐﻠﯽ، ﮐﺮﻧﺶ ﺑﺮﺷﯽ و در ﻧﻬﺎﯾﺖ ﻧﯿﺮوﻫﺎی ﻣﺤﻮری، ﺑﺮﺷﯽ و ﻟﻨﮕﺮ ﺧﻤﺸﯽ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻫﺎی ﻣﻮرد ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ و ﻋﻤﻠﮑﺮد ﻣﯿﺦ ﻫﺎ و دﯾﻮاره ﻫﺎ ﺑﺮ اﺳﺎس ﺗﻐﯿﯿﺮات ﻧﺴﺒﺖ ارﺗﻔﺎع ﺳﺮﺑﺎر ﺑ ﻗﻄﺮ ﺗﻮﻧﻞ ) ( و ﻧﺴﺒﺖ ﺗﺮاز آب زﯾﺮ زﻣﯿﻨﯽ ﺑﻪ ارﺗﻔﺎع ﺳﺮﺑﺎر ﺗﻮﻧﻞ ) ( ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﯽ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ.
Machine summary:
"در این تحقیق ابتدا به ارزیابی نتایج حاصل از تحلیل اجزاء محدود تونل های تحت فشار همچون تغییر شکل (تغییر مکان ) و تنش های وارده بر نمونه ها بر مبنای تغییر میزان تراز سطح آب زیر زمینی و سربار تونل پرداخته شد، سپس کرنش کلی، کرنش برشی و در نهایت نیروهای محوری، برشی و لنگر خمشی نمونه های مورد مطالعه و عملکرد میخ ها و دیواره ها بر اساس تغییرات نسبت ارتفاع سربار به قطر تونل () و نسبت تراز آب زیر زمینی به ارتفاع سربار تونل () مورد بررسی قرار گرفت .
لنگر خمشی تونل نسبت و نسبت های متفاوت تراز آب به سربار در ادامه در شکل (٩)، نیروی برشی تونل ها تحت اثر فشار و تراوش و فشار به صورت نمودار خطی تونل های در حالت های مورد بررسی مقایسه شده است (احمدوند، ١٣٩٢).
تغییر مکان قسمت جلوی تونل با نسبت و نسبت های متفاوت تراز آب به سربار ٥-نتیجه گیری در این تحقیق ابتدا به ارزیابی نتایج حاصل از تحلیل اجزاء محدود تونل های تحت فشار همچون تغییر شکل (تغییر مکان ) و تنش های وارده بر نمونه ها بر مبنای تغییر میزان تراز سطح آب زیر زمینی و سربار تونل پرداخته شد، سپس کرنش کلی، کرنش برشی و در نهایت نیروهای محوری، برشی و لنگر خمشی نمونه های مورد مطالعه و عملکرد میخ ها و دیواره ها بر اساس تغییرات نسبت ارتفاع سربار به قطر تونل () و نسبت تراز آب زیر زمینی به ارتفاع سربار تونل () مورد بررسی قرار گرفت ."