Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر انواع سنجشها بر توسعه مهارت نوشتن در میان فراگیران ایرانی زبان خارجه انگلیسی انجام گردید. تعداد 60 فراگیر همگنسازی شده در سطح فوق متوسطه از دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین در چهار گروه (سه گروه آزمون و یک گروه کنترل) در تحقیق حاضر شرکت نمودند. فراگیران، پیشآزمون، تیمار و پسآزمون را سپری کرده و نتایج حاکی از آن بود که انواع سنجشهای موردنظر شناخت فراگیران را نسبت به مدل نوشتاری، درستی، کلمهبندی، املا، دستور و موارد مشابه افزایش دادند و به شکل معنیداری در توسعه مهارت نوشتن آنها تاثیرگذار بودند. یافتهها همچنین نشان داد که خودسنجشی از انواع دیگر سنجش، تاثیرگذاری بیشتری داشت و همکلاسیسنجشی نیز همین برتری را نسبت به مدرسسنجشی داشت. نتایج تحقیق حاضر میتواند زمینه را جهت فراگیران در توسعه عملکرد در مهارت نوشتن به زبان انگلیسی در مدارس، دانشگاهها و موسسات آموزشی زبان ایران با توجه به روشهای سنجش محور فراهم سازد.
The present study intended to investigate the effect of assessment types on the development of L2 writing among Iranian EFL learners. To do so, 60 homogenized upper intermediate learners in Qazvin Islamic Azad University in Iran took part in the study in four groups (three experimental groups and one control group). The learners experienced pretest of writing, intervention, and posttest of writing. The results of the study revealed that different types of assessment including teacher, self, and peer assessment increased the familiarity with writing model, correctness, wording, dictation, grammar, pragmatics, and the like. The findings revealed that via such activities the learners writing could improve. Analysis of the results revealed that different types of assessment such as teacher assessment, peer assessment, and self-assessment significantly affected second language writing development of Iranian EFL learners. The findings also revealed that self-assessment took priority over other assessment types; meanwhile peer assessment was conducive to more fruitful results compared to teacher assessment.
Machine summary:
تأثیر خودسنجشی ، هم کلاسی سنجشی و مدرسسنجشی بر توسعه مهارت نوشتن به زبان دوم فراگیران زبان خارجه انگلیسی * مجید نعمتی دانشیار دانشکده زبانهای خارجی ، دانشگاه تهران، تهران، ایران ** مهران غفوری دانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی ، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران (تاریخ دریافت : ٩٦/٠٢/١٨، تاریخ تصویب : ٩٦/٠٥/١٥، تاریخ چاپ: شهریور ١٣٩٦) چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر انواع سنجش ها بر توسعة مهـارت نوشـتن در میـان فراگیـران ایرانی زبان خارجه انگلیسی انجام شد.
جدول ١: آمار توصیفی آزمون تافل ؛ انتخاب آزمودنی (به تصویر صفحه مراجعه شود) آزمون تافل برای مقایسة میانگین های چهار گروه شرکت کننده در آزمون تافل و تأیید اینکه آنها پـیش از آغاز پژوهش بطور تقریبی در یک سطح یکسان مهارت عمومی زبان انگلیسی قرار دارنـد از بررسی واریانس یکسویه استفاده شد.
جدول ٣: بررسی واریانس یکسویه آزمون تافل بر پایة گروهها (به تصویر صفحه مراجعه شود) پیش آزمون مهارت نوشتن برای مقایسه میانگین های چهار گروه شرکت کننده در پیش آزمون و تأیید اینکه آنهـا پـیش از آغاز پژوهش بطور تقریبی در یـک سـطح یکـسان مهـارت نوشـتن قـرار دارنـد از بررسـی واریانس یکسویه استفاده شد.
بنابراین ، اولین فرضیه خلف با عنوان «انواع سنجش های مهـارت نوشتن (خود، هم کلاسی ، مدرس) به طور معنی داری توسعه مهارت نوشـتن بـه زبـان دوم را در فراگیران ایرانی زبان خارجه انگلیسی تحت تأثیر نمی گذارد» رد شد (جدول ٧).
Dynamic assessment of listening comprehension in second language learning, Unpublished doctoral dissertation, Pennsylvania State University.
The effect of dynamic assessment as an instructional tool on Iranian EFL learners’ vocabulary learning.
A case study of dynamic assessment in EFL process writing.