Abstract:
دزدی دریایی مدرن، امنیت دریانوردی و تجارت بینالمللی را آنچنان به خطر انداخته که منجر به دخالت شورای امنیت شده است. یکی از چالشهای مقابله با دزدی دریایی ناکارآمدی ابزارهای مقابله با آن، مندرج در کنوانسیون حقوق دریاهاست. در واقع دزدی دریایی، با استفاده از فناوریهای نوین صورت گرفته ولی ابزار مقابله با آن قدیمی است. برای مبارزه جدی با دزدی دریایی نیاز به ابزارهایی فراتر از این کنوانسیون است. یکی از آنها یکسانانگاری دزدی دریایی با تروریسم است؛ به عبارت دیگر به جهت همانندیهای بین این دو، دزدی دریایی را باید هم ردیف جرائم تروریستی فرض کرد. از جمله این همانندیها، وجود رفتار مجرمانه و موضوع جرم مشابه، سازمان یافته بودن، فراملی بودن و رشد هر دوی آنها در مناطق بیقانون است. استفاده از کنوانسیونهای ضد تروریستی برای مقابله با دزدی دریایی باعث برطرف شدن بسیاری از محدودیتهای قوانین دزدی دریایی و مقابله موثرتر با آن خواهد شد.
Machine summary:
برای مقابله با این نگرانی، قطعنامه در بند 9 خود بیان کرد که این قطعنامه به دنبال ایجاد یک عرف بینالمللی نیست و صرفا به خاطر درخواست دولت فدرال انتقالی سومالی(TFG) برای مبارزه با دزدی دریایی به تصویب رسیده است و دارای دوره محدود اجرایی 6 ماهه از طرف کشورهایی است که اسامی آنها توسط دبیرخانه سازمان ملل برای حفظ حقوق بشر اعلام شده است.
البته انحصار وقوع دزدی دریایی صرفا در دریای آزاد یا مکانی که تحت حاکمیت هیچ دولتی نیست، به معنی بدون مجازات ماندن چنین اعمالی در سایر آبها نیست و میتوان آنها را تحت عنوان جرم عادی (نه جرم بینالمللی) قابل تعقیب توسط دولتی که جرم در دریای سرزمینی آن واقع شده یا کشورهای دیگر واجد صلاحیت شخصی و غیره دانست؛ اما بدیهی است که از ظرفیتهای کنوانسیون حقوق دریاها نمیتوان برای مقابله با این جرم بهرهمند شد؛ چیزی که برای مقابله مناسب با دزدی دریایی کاملا مورد نیاز است.
مشابهت از حیث رکن روانی اشاره شد که از حیث انگیزه متفاوت، بین دزدی دریایی و تروریسم تفاوت وجود دارد؛ زیرا ماده 101 کنوانسیون حقوق دریاها که مسامحتا رکن قانونی جرم دزدی دریایی به شمار میآید صراحتا بیان میکند دزدی دریایی باید با «مقاصد شخصی» انجام شود، در حالی که وجه غالب تعریفهای ارائه شده در مورد تروریسم، داشتن انگیزههای سیاسی است (ناجی راد، 1387: 44-39؛ هاشمی، 1390: 20؛ ساعد، 1389: 186).
<EndNote No="65" Text="- New Brand of Piracy Threatens Oil Tankers in Malacca Straits, ICC, Sep. 2, 2003, http://www.