Abstract:
مطالعه حاضر با روش شناسی توصیفی- تحلیلی در راستای بررسی عوامل فضایی موثر در تقاضای جاذبه های گردشگری شهر ایلام به انجام رسیده. روش نمونه گیری با استفاده از روش تصادفی ساده بدون جایگزینی انجام میشود. شیوه جمع آوری اطلاعات و داده ها، پیمایشی – کتابخانهای میباشد. نتایج تجزیه و تحلیل دادهها با ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین عوامل فضایی و تقاضای گردشگری شهری در شهر ایلام رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. بر اساس آزمون تحلیل واریانس یک راهه سطح معنا داری آزمون (Sig)برای شاخص فضایی در شهر ایلام برابر 630/ 0 می-باشد. در نتیجه اختلاف معناداری بین میانگین شاخصهای فضایی در شهر ایلام از نظر شهروندان و گردشگران وجود ندارد و بیانگر توافق معنادار پاسخ گویان در این رابطه است. همچنین میزان مجذور R تصحیح شده نشان داد که شاخص-های وارد شده به مدل 70 درصد تغییرات در تقاضای گردشگری شهری، شهر ایلام را تبیین میکنند. نتایج بدست آمده نشان دهنده این امر است که انتظارات گردشگران از منطقه بر اساس تجربه سفرهای قبلی، تبلیغات، تشویق دیگران شکل میگیرد. کیفیت خدمات، کیفیت تسهیلات، و ارزشهای دریافت شده و ادراک شده تاثیر مستقیمی بر کیفیت سفر، تجربه گردشگری و سطح تقاضای آنها در آینده دارد.
Machine summary:
نتایج تجزیه و تحلیل داده ها با ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین عوامل فضایی و تقاضای گردشگری شهری در شهر ایلام رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
1 Philip & Gray 2 Will Das (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل ٢: موقعیت جغرافیایی محدوده مورد مطالعه بحث و تحلیل یافته ها فرضیه اول : به نظر میرسد میان عوامل فضایی و تقاضای گردشگری شهری در شهر ایلام رابطه معناداری وجود دارد.
در این بخش برای ارزیابی میزان همبستگی (رابطه ) میان مؤلفه های توزیع فضایی پژوهش و تقاضای گردشگری محدوده مورد مطالعه با توجه به اینکه مقیاس متغیرها از نوع فاصله ای میباشد از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است .
جدول ٣: تحلیل آماره آزمون T تک نمونه ای برای مؤلفه های عامل فضایی پژوهش (به تصویر صفحه مراجعه شود) منبع : محاسبات نگارنده مدل برازش رگرسیونی: در ادامه با استفاده از مدل برازش رگرسیونی در محیط نرم افزار SPSS (بریس و همکاران ، ٣٥٢: ١٣٨٨)، میزان تأثیر هر یک از مولفه های شاخص فضایی برای مشخص شدن درجه تأثیر و رابطه این شاخص ها بر تقاضای گردشگری شهری، در شهر ایلام به عنوان متغییر مستقل و شاخص های تلفیقی برای چهار منطقه به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شده است .
نتایج بدست آمده از تحلیل اطلاعات و آزمون ضریب همبستگی پیرسون نشان دهنده این امر است که بین عوامل فضایی و تقاضای گردشگری شهری با ضریب ٠/٦٦٧ رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.