Abstract:
جنبش چریکی دهه 1350 در ایران را می توان نقطه اوج گفتمان انقلابی به شمار آورد. انقلابی گری در تاریخ معاصر ایران برای نخستین بار اندکی پس از پیروزی جنبش اصلاح گرانه مشروطیت و در تقابل با آرمان ها، اهداف، خط مشی ها و ابزارهای به کار رفته در آن جنبش آرام و صلح آمیز بروز و ظهور یافت. شکوفایی این گفتمان شکوفایی گفتمان انقلابی دهه 1350 شخصیت های مبارز و عاملان سیاسی تازه ای را به صحنه سیاست جامعه ایران معرفی کرد که مصطفی شعاعیان را باید یکی از همین چهره های مهم برشمرد. این
مقاله تلاش دارد زندگی نامه تاریخی شعاعیان را معرفی و ارزیابی کند و به نقاط قوت و ضعف کتاب اشاراتی داشته باشد.
Machine summary:
"نویســندٔە ایــن کتــاب ، انــوش صالحــی ، داســتان نویس و پژوهشــگر تاریــخ معاصــر ایـران اسـت کـه پیـش از ایـن زندگی نامـۀ یکـی دیگـر از مبـارزان سیاسـی دهـۀ ١٣٥٠ را نوشــته بــود بــا نــامراوی بهــاران دربــارٔە کرامــت الله دانشــیان ، کــه از اعضــای گــروه خسـرو گلسـرخی بـود و در بهمـن ١٣٥٢ بـه اتهـام طراحـی نقشـه ای بـرای ربـودن فـرح پهلـوی و ولیعهـد اعـدام شـد.
» (ص ٢٥٧) در این جــا نکتــۀ بحث برانگیــز نقــد شــعاعیان بــر لنیــن و لنینیســم ایــن اســت کــه نقــد او نقــدی جســورانه اســت کــه گاه رنــگ کم اطلاعــی و آگاهــی انــدک از اندیشــه های لنیــن بــه خــود می گیــرد و ایــن پرســش را بــه ذهــن متبــادر می ســازد کــه شــعاعیان طبــق چــه منطقــی و بــا چــه اســتدلالی لنیــن را متفکــری ضدانقلابــی می نامــد؟ نــه در آثــار شــعاعیان و نــه در کتــاب حاضــر، هیــچ تعریفــی از لنینیســم ارائــه نشــده و خواننــده ســرانجام متوجــه نمی شــود کــه لنینــی کــه مــورد نقــد قــرار گرفتــه ، چگونــه می اندیشــیده کــه اکنــون بــه متفکــری ضدانقلابــی تبدیــل شده اســت ؟ جالب تــر آن کــه در آن زمــان هنــوز آثــار لنیــن بــه صــورت کامــل بــه فارسـی ترجمـه نشـده بـود و خـود نویسـنده نیـز بـه اطـلاع انـدک شـعاعیان از متـون اصلـی اشـاره می کنـد و می نویسـد «کمبـود منابـع بـه زبـان خارجـی و عـدم تسـلط بـه زبــان ، او را از ســود بــردن از منابــع اصلــی نیــز محــروم کرده بــود» (ص ٢٤٦) در بخش هــای پایانــی کتــاب نویســنده تــلاش کرده اســت رابطــۀ شــعاعیان را بــا دو ســازمان مهــم چریکــی دهــۀ ١٣٥٠، یعنــی ســازمان چریک هــای فدایــی خلــق و سـازمان مجاهدیـن خلـق بررسـی کنـد."