Abstract:
هدف از پژوهش حاضر بررسی میزان کاربرد نخستی های معنایی در کتاب درسی زبان انگلیسی پایة هفتم دورة اول متوسطه (Prospect 1) بوده است. این پژوهش کاربردی و روش تحقیق آن تحلیل محتواست. پیکرة پژوهش، کتاب درسی زبان انگلیسی پایه هفتم دوره اول متوسطه است و در قالب فایل متنی از کتاب درسی زبان انگلیسی پایه هفتم تهیه شده است. با استفاده از نرم افزار NSP، نوع و فراوانی واژه های کتاب استخراج شده است. سپس، به کمک نرم افزار SPSS و انجام تحلیل معناداری آماری، نتایج تحقیق مشخص شده است. نتایج نشان می دهد که توزیع فراوانی مولفه های معنایی (نخستی های معنایی) که اساسا صورت های پربسامد در هر زبان محسوب می شود، در مقایسه با سایر صورت های واژگانی موجود در این کتاب بسیارکم است. بر اساس پژوهش های قبلی (مولر و همکاران) در تهیه و تدوین کتاب های درسی مقدماتی زبان آموزان از کل نخستی های معنایی و یا حداقل بخش زیادی از آن ها استفاده شده است، درحالی که در این کتاب از کل واژه های استخراج شده تنها ۵۱۲ مورد یعنی ۷/۸ درصد، به نخستی های معنایی اختصاص یافته است. در میان نخستی های معنایی، کاربرد کنشگرها (با فراوانی ۲۴۴) نسبت به سایر حوزه های معنایی در کتاب درسی زبان انگلیسی پایة هفتم دورة اوّل متوسطه (Prospect 1) بیشتر است. این در حالی است که مکان نماها با فراوانی ۷، موجودیت نماها با فراوانی ۷، مالکیت نماها با فراوانی ۷، مشخصه نماها با فراوانی ۷، نخستی های معنایی مرگ و زندگی با فراوانی ۳ و کنشگرهای رابطه ای با فراوانی ۱ کمترین فراوانی را در متن داشته اند و میزان فراوانی توصیف نماها، شباهت نماها و تشدیدکننده ها در نمونة مورد مطالعه صفر است.
Machine summary:
"با توجه به اینکه بحث نخستی های معنایی به مفاهیم اولیه و بنیادین زبان مرتبط می شود، در پژوهش حاضر به بررسی انواع نخستی ها و میزان کاربرد این مفاهیم در نخستین کتاب آموزش زبان انگلیسی در نظام رسمی آموزشی کشور یعنی ١ Prospect پرداخته شده است تا مشخص شود زبان آموزان ایرانی در اولین گام آشنایی با زبان انگلیسی با چه میزان از این مفاهیم بنیادین ، که بر اساس این نظریه جهانی بوده و معادل آن در زبان فارسی وجود دارد، روبه رو می شوند.
برای اولین بار اندیشــه پرداختن به نخســتی های معنایی به نظریه ارائه شــده از سوی لایب نتیس (١٩٦١، به نقل از تجربه کار عربانی ، ١٣٨٩) برمی گردد که بر اســاس آن اندیشــه همه افراد بشر به هر میزان که پیچیده باشــد، از مجموعه ای از عناصر سازنده ابتدایی و اولیه تشکیل شده است ، این مفاهیم ســاده که ذاتی و ذهنی ١٣ است برای تمامی افراد بشر یکســان و مشابه اند.
مقایسه کل مؤلفه های معنایی برحسب تعداد و درصد در نمونه مطالعه (به تصویر صفحه مراجعه شود) پس از بررسی متن کتاب درسی زبان انگلیسی پایه هفتم دوره اول متوسطه ، با توجه به جدول (٨) و نمودار (١) می توان میزان کاربرد نخستی های معنایی موجود در متن را تحلیل نمود.
The "Natural Semantic Metalanguage (NSM)" Method for Explicating the Meaning of words and Expressions: A Linguistic Approach to the Study of Emotion.
Semantics Culture, and Cognition: Universal Human Concepts in Culture-Specific Configurations."