Abstract:
هدف تحقیق حاضر تعیین رابطه سرمایه اجتماعی خانواده بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان است. برای بررسی رابطه مذکور از جامعه آماری پسران دوره دوم متوسطه مدارس غیر دولتی منطقه سه تهران به تعداد ٢٥٥٠ نفر، که با استفاده از جدول مورگان به تعداد ٣٣٥ نفرمحاسبه شده است. از پرسشنامهی محقق ساخته جهت اندازه گیری متغیرها استفاده شد ودر طراحی جواب سوالات، از طیف لیکرت استفاده شده است. آزمونهای مورد استفاده نیز شامل: آزمون دوربین واتسون، آزمون ماهالانویایس، آزمون ویف و تولرانس، پیرسون، واریانس و آزمون ANOVA بوده است. طبق یافته های تحقیق که با استفاده از آزمون پیرسون و آزمون واریانس به دست آمده است مشخص شد که: بین سرمایه ساختاری درون خانواده، سرمایه ساختاری بیرون خانواده، سرمایه شناختی درون خانواده و سرمایه شناختی بیرون خانواده با عملکرد تحصیلی دانش آموزان مورد نظر رابطه وجود دارد. هم چنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان دادکه سرمایه شناختی بیرون خانواده عمده ترین نقش را در تعیین میزان عملکرد تحصیلی دانش آموزان را دارد.
Machine summary:
"به طور کلی، پژوهش حاضر بر پایه سه فرضیه زیر انجام شده است : ــ بین سرمایه ی اجتماعی خانواده با عملکرد تحصیلی دانش آموزان رابطه وجود دارد.
جهت آزمودن این فرضیه با توجه به این که سرمایه ساختاری درون خانواده و عملکرد تحصیلی دانش آموزان در سطح مقیاس فاصله ای میباشند، از همبستگی پیرسون به منظور بررسی رابطه آنها استفاده شد.
جهت آزمودن این فرضیه با توجه به این که سرمایه شناختی بیرون خانواده و عملکرد تحصیلی دانش آموزان در سطح مقیاس فاصله ای می باشند، از همبستگی پیرسون به منظور بررسی رابطه آن ها استفاده شد.
جدول ١٠ : ضرایب رگرسیون استاندارد شده و استاندارد نشده ( به تصویر صفحه مراجعه شود) ( به تصویر صفحه مراجعه شود) بحث و نتیجه گیری طبق نتایج بدست آمده از این مقاله میتوان گفت بین میزان سرمایه اجتماعی خانواده و عملکرد تحصیلی دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه مدارس غیر دولتی منطقه سه تهران رابطه وجود دارد.
به طوری که میتوان گفت با افزایش میزان سرمایه اجتماعی خانواده ، میزان موفقیت تحصیلی دانش آموزان افزایش می یابد که این نتیجه با نتایج تحقیقات بابازاده (١٣٩٤) و سمیعی (١٣٨٩)و نازک تبار و ویسی (١٣٩٠) و محبوبی (١٣٨٧) و دوفورو همکاران (٢٠١٣) و گلیسپیه (٢٠١٣) و موریس (٢٠١٠) و وایت (١٩٩٨) و آلوین (١٩٩١) و پونگ (١٩٩٨) کاملا همخوانی دارد و با نتایج خانی (١٣٩٣)ودر برخی نتایج همخوانی و در برخی موارد همخوانی ندارد و با نتایج مهری (١٣٨٤) اصلا همخوانی ندارد.
New kid in town: social __ capital and the life course effects of family migration on children."