Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین انتظار معلم و خودکارآمدی دانش آموزان با پیشرفت تحصیلی بر حسب جنسیت انجام شده است. روش تحقیق از نوع همبستگی است. از جامعه آماری این تحقیق که دانش آموزان مقطع متوسطه مدارس دولتی شهر بیرجند هستند، ٣٤١ نفر از دانش آموزان دختر و پسر مقطع دوم و سوم متوسطه که در سال تحصیلی 87-1386 مشغول به تحصیل بودند، به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش نمونه گیری به صورت نمونه گیری خوشه ای می باشد. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه خودکارآمدی عمومی با ویرایش فارسی (0/82=آلفا) و پرسشنامه انتظار معلم (از دیدگاه دانش آموز) محقق ساخته (0/88=آلفا) استفاده شد. داده ها با روش های آماری همبستگی پیرسون و آزمون U مان- ویتنی برای دو گروه مستقل، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج به دست آمده از پژوهش حاضر نشان می دهند که میان انتظار معلم و خودکارآمدی دانش آموزان رابطه وجود دارد (0/12=r). بین انتظار معلم و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه وجود دارد (0/18=r). بین خودکارآمدی دانش آموزان و پیشرفت تحصیلی آنان رابطه معناداری وجود نداشت و نتایج نشان داد که پیشرفت تحصیلی و خودکارآمدی دانش آموزان دختر با پسر متفاوت است، ولی تفاوتی بین انتظار معلم در بین دانش آموزان دختر و پسر مشاهده نشد.
Machine summary:
"ایران چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین انتظار معلم و خودکارآمدی دانش آموزان با پیشرفت تحصیلی بر حسب جنسیت انجام شده است .
برای مثال رالیسون و مدوی ٥ (١٩٨٥) دریافتند برچسبی که به دانش آموز زده میشود و اطلاعاتی که معلم از عملکرد وی در دست دارد، 1 - Parsonz 2 - Self - efficacy 3 - Bandura 4 - Pygmalion 5 - Ralison & Medvy در ایجاد انتظار معلم برای شاگرد مؤثر است .
ویژگی پژوهش حاضر این است که برای اولین بار اثر انتظار معلم از دید دانش آموز و با پرسشنامه محقق ساخته بررسی میشود، در حالی که بررسی و مطالعه تمام تحقیقات قبلی از دید معلم و به طور آزمایشی بررسی صورت گرفته است و رابطه دو متغیر خودکارآمدی و انتظار معلم با هم با پیشرفت تحصیلی سنجیده میشود.
پرسشنامه محقق ساخته انتظار معلم در ابتدا به صورت آزمایشی توسط ٣١ دانش آموز دختر و پسر مقطع دوم و سوم متوسطه که به طور تصادفی انتخاب شده بودند، تکمیل گردید و هنگامی که روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفت (آلفا برابر با ٠/٨٨ شد)، برای نمونه پژوهش استفاده گردید.
& Jerusalem گزارش یافته های پژوهش ( به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول (٣): ضریب همبستگی انتظار معلم و خودکارآمدی دانش آموزان با پیشرفت تحصیلی فرضیه اصلی: بین انتظار معلم و خودکارآمدی دانش آموز با پیشرفت تحصیلی رابطه وجود دارد.
جدول (٧): نتایج آماری آزمون Uمان -ویتنی ( به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول (٧) نشان میدهد بین پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در نمونه مورد بررسی برحسب جنسیت تفاوت وجود دارد، به طوری که سطح معنیداری آزمون تقریبا ٠/٠٠٠ است ."