Abstract:
هدف پژوهش حاضر ارائه الگویی نظری برای شناسایی یکی از عوامل موثر بر سرنوشت رقابت انتخاباتی و پیروزی یک کاندیدا یا کاندیداهای یک حزب بر رقبای خود با استفاده از رهیافت بسیج منابع و تعیین نوع منابع در اختیار کاندیداها و نظریات آن، در انتخابات ریاست جمهوری به صورت خاص و دیگر انتخابات های به صورت عام است. فرضیه اصلی پژوهش «بسیج منابع در اختیار کاندیدا یا کاندیداهای یک حزب،در فرایند انتخابات، عامل پیروزی کاندیدا یا کاندیداها بر رقبای آن ها» است. الگوی نظری، برساختهای از نظریات بسیج منابع در انطباق با الزامات و لوازم و فرآیند و شرایط انتخابات است. برای سنجش اعتبار الگو از روش مراجعه به نخبگان استفاده شده است. جامعه آماری شامل اساتید علوم سیاسی دانشگاههای شهر تهران، با جمعیتی حدود 140 می باشد که از بین این 140 نفر با روش فرمول کوکران و با استفاده از جدول مورگان به 100 نفر از آنها مراجعه شده است. برای تعین رابطه بین متغیرهای مستقل و وابسته از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شد و نتایج نشان داد که تمام پنج فرضیه فرعی تعیین شده در پژوهش رابطهی نسبتا معناداری دارند. . میزان تاثیرگذاری متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته از طریق کاربست آزمون رگرسیون چند متغیره با بهره گیری از روش Enter ، تعیین شده است. مقدار ضریب همبستگی رگرسیون چند متغیره عدد (791/ 0 =R) است که بیانگر همبستگی شدید و بالاتر از متوسطی از واریانس متغیر وابسته، توسط پنج متغیر مستقل تحقیق میباشد. یعنی با ورود همة متغیرهای مستقل، حدود 63 درصد از تغییرپذیری یا احتمال پیروزی یک کاندیدا بر رقبای خود توسط این عوامل تبیین میشود.
Machine summary:
انتخابات ریاست جمهوری در ایران؛ الگویی نظری برای تبیین پیروزی یک کاندیدا بر سایر رقبا نوراله قیصری ١ کیامرث جهانگیر٢ فاطمه قنایی ٣ - - (تاریخ دریافت : ١٣٩٥/٣/١٦- تاریخ پذیرش: ١٣٩٦/٤/٣) چکیده هدف پژوهش حاضر ارائه الگویی نظری برای شناسایی یکی از عوامل مؤثر بر سرنوشت رقابت انتخاباتی و پیروزی یک کاندیدا یا کاندیداهای یک حزب بر رقبای خود با استفاده از رهیافت بسیج منابع و تعیین نوع منابع در اختیار کاندیداها و نظریات آن، در انتخابات ریاست جمهوری به صورت خاص و دیگر انتخابات های به صورت عام است .
ضرورت و اهمیت انجام این پژوهش از آنجا ناشی میشود که اگر چه سرانجام آنچه تعیین کننده نتیجه رقابت های انتخاباتی است ، رفتار رایدهی است ، مع الوصف در پژوهش های موجود در باره نتایج انتخابات بیشتر بر عوامل اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، مذهبی، و رسانه ای بر شکل گیری و جهت دهی به رفتار رایدهی شهروندان توجه وتاکید شده است تا بر نقش و آثار بسیج و تخصیص منابع توسط کاندیداها.
جدول ٣: ضریب همبستگی پیرسون بین نوع منابع فرهنگی در اختیار کاندیداها وپیروزی رقبا (رجوع شود به تصویر صفحه) مطابق آنچه در جدول ٤ نمایش داده شده است ، میزان همبستگی بین نوع منابع رسانه های در اختیار کاندیداها و پیروزی بر رقبا، با استفاده از آزمون gپیرسون، ٦٨% و سطح معنیداری آزمون ٠٠٠% است ، از این رو با اطمینان بالایی میتوان گفت بین دو متغیر رابطۀ معنیداری وجود دارد.