Abstract:
مدیران غالبا از فهرست کردن معضلان اخلاقی بنگاه خود عاجزند. علی رغم تصور اولیه مبتنی بر اینکه مسایل اخلاقی در کسب و کار روشن و بی نیاز از ژرف نگری است اما وقتی خواسته می شود که فهرست نسبتا کامل از مشکلات و مسایل اخلاقی حوزه مدیریتی فرد تهیه شود، به یک یا دو مورد کلی و مبهم بسنده می شود و یا آرمان ها و اصول اخلاقی به جاری مسایل اخلاقی می نشیند و به جای سخن از واقعیات تلخ از آرمان های رویایی سخن می رود.
Machine summary:
"شمس اخلاق در افق حرفه خود غریبی در جهان چون شمس نیست شمس جان باقی است او را امس نیست اختلاف که چون خورشیدی بر دل هر آدمی میتابد و تحسین و ستایش هر کسی-حتی دورافتادگان از آن-را برمیانگیزد در حرفه و کسب و کار چه منزلتی دارد؟ دغدغههای اخلاقی ما مدیران در کسب و کار تا چه اندازه است؟ترازوی این قلم در پاسخ یافتن به این سؤال رفتار مدیران نیست.
یکی از روشهای مؤثر برای دست یافتن به هنر دیدن معضلات اخلاقی در حرفه به گونهشناسی مسایل اخلاقی است.
مسایل اخلاقی در کسب و کار از حیث ساختار بر سه قسم است: اخلاقیات فردی.
اخلاقیات شغلی به شرح وظایف سازمانی و شبکهء ارتباطی مربوط به شغل وابستگی دارد.
با عطف توجه به سهگونه اخلاق در حرفه،اینک میتوان پرسید مشکلات اخلاقی بنگاه شما در هر یک از آنها چیست؟نباید فراموش شود که اعتماد آفرینی و وفاداری سازمانی منوط به پاسخ این پرسش اساسی است."