Abstract:
با توجه به اینکه منابع انسانی از مهم ترین سرمایه های هر سازمان به شمار می روند، بررسی و شناسایی عوامل مرتبط با این منابع که می تواند بر عملکرد شغلی آنها موثر باشد از اهمیت روز افزونی برخوردار شده است. هدف از پژوهش حاضر پیش بینی عملکرد شغلی مشاوران، براساس ویژگی های شخصیتی، باورهای غیرمنطقی و مهارتهای ارتباطی بود. این پژوهش توصیفی-همبستگی بود. جامعه ی پژوهش، تمام مشاوران مشغول به خدمت مدارس شهر تهران، در سال تحصیلی 95-94 بودند، که از این میان 283 نفر، به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب و به پرسشنامه های عملکرد شغلی پاترسون، شخصیتی نئو، پرسشنامه باورهای غیرمنطقی اهواز و مهارتهای ارتباطی بارتون جی، پاسخ دادند. تحلیل داده ها به روش های ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیری همزمان و با استفاده از 22-SPSS انجام شد. نتایج نشان داد که ویژگی های شخصیتی وجدانی بودن ، برون گرایی و متغیر مهارتهای کلامی به طور مثبت و متغیر باورهای غیر منطقی به طور منفی عملکرد شغلی مشاوران را پیش بینی می کنند. نتایج می تواند در انتخاب ، برنامه های آموزش و توانمندسازی مشاوران مدارس مورد استفاده قرار گیرد.
Given that human resources are considered as one of the most important assets of any organization, investigation and identification of factors associated with these resources, which can be effective on job performance, have become increasingly important. The purpose of the present study was to predict the counselors job performance based on their personality characteristics, irrational beliefs and communication skills. This study used a descriptive correlational method. Population of the study consisted of all the counselors working in Tehran schools during the academic year 94-95. From the population, a sample consisting of 283 people were selected using random sampling method. The study sample responded to Paterson's job performance questionnaire, NEO Personality Inventory, Ahvaz irrational beliefs inventory and Barton Gs communication skills. Collected data were analyzed using descriptive statistics, Pearson correlation, and multivariate regression analysis (enter). The results showed that personality traits of extraversion and conscientiousness, language skills positively and irrational beliefs negatively predict counselors job performance. Results can used to select , train and empower the programs of school counselors.