Abstract:
این مقاله درصدد بررسی میزان استفاده، نوع شبکه، برنامه و انگیزه استفاده جوانان شهر اندیشه از شبکه های ماهواره ای فارسی زبان خارج از کشور و رابطه بین میزان استفاده و انگیزه آنان است. با توجه به موضوع چارچوب نظری این پژوهش براساس نظریه استفاده و رضامندی تدوین شده است.
این پژوهش از نوع توصیفی ـ استنباطی و روش آن پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش جوانان 15-29 سال شهر جدید اندیشه (واقع در غرب استان تهران) است که بر اساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران، 56 هزار و 760 نفر هستند. حجم نمونه این پژوهش از طریق فرمول کوکران 382 نفر بوده است. روش نمونه گیری این پژوهش ترکیبی (نمونه گیری خوشه ای متناسب با حجم جامعه و نمونه گیری اتفاقی) است. گردآوری اطلاعات این پژوهش از دو تکنیک مطالعه کتابخانه ای و بررسی اسنادی و تکنیک پرسشنامه او پردازش دادهها به وسیله نرم افزار SSPS انجام شده است.
یافته ها نشان می دهد که 8/68 درصد از ماهواره استفاده می کنند. در بین استفاده کنندگان میزان استفاده در حد متوسط و میانگین استفاده 2 ساعت و 40 دقیقه است و بیشتر شب ها و به همراه خانواده از این شبکه ها استفاده می کنند، بیشترین شبکه مورد استفاده GEM و Manoto است، بیشترین برنامه مورد استفاده علمی و فیلم و سریال و مهم ترین انگیزه استفاده انگیزه عاطفی است.
Machine summary:
"در مجموع با توجه به مباحث و نظریه فوق، اندیشه اندیشمندان مطرح شده و بررسی شبکههای ماهوارهای متغیرهای این پژوهش عبارتند از میزان استفاده از شبکههای ماهوارهای، نوع شبکه مورد استفاده، نوع برنامه مورد استفاده (فیلم و سریال، موسیقی و شو، مصاحبه با هنرپیشه و خواننده، اخبار و برنامه سیاسی، علمی و مستند، ورزشی، آموزش مهارت زندگی، تبلیغات و پزشکی و سلامت) و انگیزههای استفاده از این شبکهها (شناختی، عاطفی، اجتماعی و سیاسی) .
پس از تهیه پرسشنامه اولیه، این پرسشنامه در اختیار داوران متخصص در حوزه پژوهش (استادان و محققان ارتباطات، جامعهشناسی و مدیریت فرهنگی) قرار گرفت و پس از گردآوری اعمال نظرات آنها، BBC فارسی فراوانی 41 84 65 37 24 9 260 4 درصد فراوانی 3/16 1/32 25 1/14 2/9 3/3 100 - AVA MUSIC فراوانی 28 76 60 36 49 11 260 6/3 درصد فراوانی 1/11 2/29 23 87/13 8/18 2/4 100 - Iran (FM/MN) TV فراوانی 5 45 66 44 57 43 260 2/2 درصد فراوانی 9/1 3/17 4/25 17 8/21 6/16 100 - TV Persia 1 فراوانی 9 64 79 34 43 31 260 4/3 درصد فراوانی 4/3 6/24 3/30 13 5/16 9/11 100 - Shop فراوانی 0 12 29 45 84 89 260 1/1 درصد فراوانی 0 6/4 1/11 3/17 3/32 2/34 100 - Persian film فراوانی 5 38 81 48 65 23 260 3/2 درصد فراوانی 9/1 7/14 2/31 4/18 25 8/8 100 جدول شماره (2): جدول آزمون معناداری فریدمن ارزش کای اسکویر فریدمن درجه آزادی سطح معناداری نتیجه 43/234 11 00/0 تأیید با توجه به اینکه سطح متغیر میزان استفاده از هر شبکه، ترتیبی است برای رتبهبندی و معناداری تفاوت بین رتبهها از آزمون فریدمن استفاده شده است.
در این راستا شبکههای ماهوارهای خارج از کشور، برنامههای مختلفی پخش میکنند که آزمون فرضیهها در خصوص برنامههای علمی، سریال و فیلم، اخبار سیاسی، شو و موسیقی و برنامه سلامت و زیبایی (پزشکی) نشان میدهد که به ترتیب بیشترین همبستگی معنادار و مستقیم را با میزان استفاده از شبکههای ماهوارهای دارند اگر چه شدت این همبستگیها بین ضعیف تا متوسط است."