Abstract:
در بانکداری سنتی و کاغذی ، افراد چون کاغذی را می دیدند و لمس می کردند، اعتماد ایجاد می شد. اما امروزه با حضور بانکداری الکترونیکی، از یک سو هنوز جامعه ایران با آن خو نگرفته و از سویی دیگر ، نااطمینانی ها از عوامل اقتصادی موجب شده تا مشتریان بانک ها نسبت به سرمایه گذاری احساس تردید کنند. نااطمینانی در اقتصاد از مهمترین عوامل خروج سرمایه از بانک ها و از بین رفتن اعتماد مشتری است. مزایای بانکداری الکترونیک را میتوان از دو جنبه مشتریان و موسسات مالی مورد توجه قرار داد. از دید مشتریان میتوان به صرفهجویی در هزینه ها، صرفه جویی در زمان و دسترسی به کانالهای متعدد برای انجام عملیات بانکی نام برد. از دید موسسات مالی میتوان به ویژگیهایی چون ایجاد و افزایش شهرت بانکها در ارائه نوآوری، حفظ مشتریان علیرغم تغییرات مکانی بانکها، ایجاد فرصت برای جستجوی مشتریان جدید در بازارهای هدف، گسترش محدوده جغرافیایی فعالیت و برقراری شرایط رقابت کامل را نام برد.
برای رقابت موثرتر در بازارهای رقابتی دنیا بانک ها بایستی درک بهتری از مشتریان و بازار داشته باشند. صنعت بانکداری در دنیا تغییرات زیادی را در نحوه انجام فعالیتهای خود متحمل شده است. بانکهای پیشرو از ابزارهای دادهکاوی1 برای تقسیمبندی مشتریان، اعتبارسنجی مشتریان جهت اعطای تسهیلات و تایید آنها، پیشبینی عدم پرداخت بدهی ها، بازاریابی و شناسایی الگوهای کلاهبرداری استفاده میکنند. در این مقاله ضمن اشاره ای به بحث نااطمینانی و تاثیر آن بر مشتریان، تکینیک های داده کاوی به عنوان مزیت رقابتی در رضایت مشتریان از بانکداری الکترونیکی و خدمات بانکی بیان می گردد.
Machine summary:
اولین اثر آن این است که نااطمینانی منجر به تغییر جهت تصمیم گیری سرمایه گذاران و مصرف کنندگان از آنچه که مایل به انجام آن هستند، میشود و این فصلنامـه اقتصاد مالی شماره ٣٩ / تابستان ١٣٩٦ به معنی آن است که ، تصمیم گیریهای آینده بخاطر نااطمینانی در پیش بینی تورم یا تولید تحت تاثیر قرار میگیرند و دومین اثر، پس از تصمیمات اتخاذ شده ، صورت میگیرد که از آن تحت عنوان اثرات معطوف به گذشته یاد میشود.
مدیران با اطلاعات فصلنامـه اقتصاد مالی شماره ٣٩ / تابستان ١٣٩٦ تجاری و تکنیک های داده کاوی نیز می توانند مشتری هایشان را شناسایی کرده و برای درآمد بهتر به روش های مختلف ، در دسته های متفاوت طبقه بندی کنند.
(رجوع شود به تصویر صفحه) شکل ٣- کاربرد تکنیک های داده کاوی برای مشتریان ، ابزارهای مالی، ریسک نمونه ها در بازار و ریسک اعتبار منبع : رنجبر، ١٣٨٤ فصلنامـه اقتصاد مالی شماره ٣٩ / تابستان ١٣٩٦ ٤-٧-٢- مدیریت اسناد دیدگاه های ارزیابی ریسک در سطح مستندات جمع آوری شده ، یک مجموعه از ابزار یا مشتریانی هستند که اثرات متنوعی را تعیین می کنند.
بنابراین تکنیک های داده کاوی و اطلاعات کسب وکار( شبکه های عصبی و استدلال مبتنی بر مورد) می توانند در ترکیب بازارهای مالی برای پیش بینی رفتار بازار و بدست آوردن رفتار مدل شده جهت تاثیر پذیری در تصمیم گیری ها بکار گرفته شود( ابزری، صمدی و تیموری ١٣٨٦).
فصلنامـه اقتصاد مالی شماره ٣٩ / تابستان ١٣٩٦ داده کاوی می تواند قوانین و مدل هایی که در ساختار تصمیم گیری برای مورد های آینده استفاده می شود را تولید کند.