Abstract:
این تحقیق به بررسی و تبیین شرایط حاکم از منظر فقها وفلاسفه اسلامی می پردازد و در این زمنیه در نظر دارد که ویژگی و شرایطی که قرآن و مذهب را از دیدگاه فقها و فلاسفه اسلامی با طرح هادی و نقشه راهبردی تاسیس، سازماندهی و اداره امت ، دولت و نظام اسلامی را در نظر می گیرند، نشان می دهد که این نظریات از مهمترین و اصیل ترین شاخصه هایی است که در زمینه عدالت، آزادی، مشروعیت و حق انتخاب مردم روایت شده است که با کاربست صحیح آن از یکسو باعث ارشاد مردم و از سوی دیگر عامل نجات بخش آنها در دنیا و آخرت می شود. باید مد نظر قرارداد که حکومت عدل اسلامی تنها در سایه ی کاربست شاخص هایی از قبیل آشنایی با اصول و مبانی دین ،مکلف بودن ، مسلمان بودن ، عادل بودن ، آزاد بودن ، شجاع بودن ، کاردانی و شایستگی حاکم است که هم در دیدگاه فقها و هم در دیدگاه فلاسفه وجود دارد، میسر خواهد شد و به طور اولی مسیر تعالی افراد جامعه که غایت و هدف نهایی دین مبین اسلام است در پناه چنین حاکمی فراهم خواهد شد.
This research explores the conditions governing the jurisprudents and the
Islamic philosophers and in this context it intends to identify and characterize
the Quran and religion from the perspective of the Islamic jurists and
philosophers through the design of a guide and strategic plan for the
establishment organization and administration of the Ummah The government
and the Islamic system consider that these views are among the most important
and authentic features that have been narrated in the field of justice freedom
legitimacy and the right to choose people- which with its correct application on
the one hand guides people and On the other hand they save their lives in the
world and the Hereafter. It should be noted that the Islamic justice system can
only be used in the light of the application of indicators such as familiarity with
the principles and principles of religion being obliged to be Muslim- being fair
free courageous competent and competent both in the view of the jurists and In
the philosophers' view it will be possible and in the first place the path of
excellence of the people of society the ultimate goal of which is the religion of
Islam will be provided in the guise of such a ruler.
Machine summary:
در نتیجه، مبانی علمی و عقیدتی این نظام حیات بخش تنها در کتاب های استدالای و درسهای حوزوی ،آن هم به طور اختصار ،مطرح می شده و به تدریج از جایگاه اصلی و طبیعی خود (علم کلام و عقاید) نقل مکان کرده و به حوزه فقه وارد شده است و به سبب عدم امکان دستیابی به مواد و موارد مترقی آن که اصول و قوانین حکومت می باشد به ناچار در محدوده اموال غیب و قصر(مفقودان و نابالغان)و مواردی از این گونه باقی مانده است، و به مرور زمان آن چنان از اذهان فاصله گرفته که هم اکنون نیز که بیست سال از تحقق عینی آن در ایران اسلامی میگذرد هنوز صورت متعالی آن (حکومت و ولایت فقیه ) برای بعضی از افراد مبهم ، پذیرش کامل آم، چنان که باید و شاید برای پاره ای از افکار سنگینی می کند.
آگاهیش رشد یابنده ، حلمش کامل ، بر رهبری قوی و مسلط ، در سیاست دانا، اطاعتش واجب ، به امر خداوند قائم ، خیر خواه بندگان خدا و نگهبان دین خداست )) (کلینی،1383،ج1 ،کتاب الحجه باب نادر جامع فی فضل الامام، حدیث 1،ص202) بند چهارم:لزوم و ضرورت حکومت در عصر غیبت یکی از شیوه های بحث ولایت فقیه این است که ابتدا ضرورت ولزوم اقامه حکومت اسلامی را در غیبت به اثبات برسانیم و آن را به عنوان جزیی از برنامه های اسلام ثابت کنیم، و پس از آن به جستجوی ادله در زمینه شرایط حاکم برآئیم، و سپس برسی کنیم که کدام عنوان، دین مبین اسلام برای همه افراد و همه مکان ها و همه زمان ها، تا ابد و قیامت عمومیت دارد و این عمومیت سه گانه از نظر قرآن شریف و روایت اسلامی از ضروریات وبدیهیات است، بنابرین اسلام در زمان غیبت وامام معصوم( ع) نیز بدون تردید دارای حکومت است.