Abstract:
تصویر ذهنی یکی از عوامل کلیدی در فهم حمایت برای توسعه صنعت گردشگری است، به این ترتیب، این یک فرصت است که بتوان ادراک ساکنان را از اثرات و تغییرات ایجاد شده توسط گردشگران شناسایی کرد، از طرف دیگر تبلور یافتن گردشگری بهعنوان یک نیاز ، تبدیلشدن به بزرگترین صنعت خدماتی دنیا و تخصصی شدن گردشگری این فرصت را فراهم کرده تا هر مقصدی جهت بهره جستن از منافع حاصل از گردشگری امیدوار کننده باشد. اما مسلماً این کار بدون شناسایی عوامل تأثیرگذار، برنامهریزی و مدیریت استراتژیک امکانپذیر نخواهد بود. بر این اساس پژوهش حاضر سعی دارد با توجه به قابلیتهای شهر آران و بیدگل درزمینه گردشگری، به بررسی تصویر ذهنی ساکنان محلی و اثرات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و محیط زیست در توسعهی گردشگری بپردازد. روش بررسی در تحقیق حاضر توصیفی-تحلیلی و پیمایشی است. ابزار اصلی پژوهش پرسشنامه می باشد. جامعه آماری پژوهش ساکنان محلی شهر آران و بیدگل می باشند که بر اساس فرمول کوکران 381 نفر محاسبه شده اند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شده است. درتحلیلهای مورد نظر دادهها در سطح توصیفی، با نرم افزار SPSS ، و در سطح استنباطی، برای برازش مدل و آزمون روابط از نرمافزار AMOSاستفاده گردید. یافته های حاصل از تحلیل عاملی مدل مرتبه دوم حاکی از آن است که سه عامل اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی قادرند اثرات توسعه گردشگری را اندازه گیری نمایند. نتایج بررسیها نشان میدهد که در بین متغیرهای اصلی تحقیق، متغیر اقتصادی با 79/0 درصد برازش بیشترین تاثیر را بر ادراک ساکنین از گردشگران داشته است و بعد از آن مسائل فرهنگی و اجتماعی با 74/ درصد در درجه دوم قرار دارد در این بین شاخص زیست محیطی با 69/ درصد کمترین اثر از ادراک را در بین ساکنین داشته است.
Machine summary:
بر این اساس پژوهش حاضر سعی دارد با توجه به قابلیت های شهر آران و بیدگل درزمینه گردشگری، به بررسی تصویر ذهنی ساکنان محلی و اثرات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و محیط زیست در توسعه ی گردشگری بپردازد.
مطالعه رویکرد اثــرات بالقـــوه گردشگری از دو بعـد هزینه ها و منافع (اثرات مثبت یا/ منفی)، به طور کلی یک رابطه منفی بین هزینـــه ها و حمــایت بـــرای توسعه صنعت گردشگری و رابطه مثبت بین منافع و حمایت جوامع محلی را نشان میدهد (٢٠١٣, Lee ؛٢٠١١, et al (١٩٩٣ ,Kotler, Haider and Rein ;١٩٧٩ Nunkoo , ٢٠١٢,Nunkoo et al ، تصویر ذهنی ساکنان محلی یک ساختار ذهنی بر اساس چند برداشت انتخابی از اطلاعات در مورد یک محل است (٢٠٠٣ ,Echtner and Ritchie).
این در حالی است که وابستگی پایدار، یک ساختار پویا است و کمتر در معرض تغییر قرار گرفته است ,Ta and Gartner ;٢٠٠٧ ,Govers et al) (٢٠٠٧ با توجه به اینکه یکی از مناطق بسیار زیبا که از دید اکوتوریسم ، توان بالقوه ی فراوانی دارد، منطقه ی مرنجاب در جنوب دریاچه ی نمک و شمال کاشان می باشد، وجود عوارض تیپیک و برجسته ی کویری، گیاهان خاص مناطق کویری و جانوران 1 - Social Exchange Theory 2 - Tourism Life Cycle 3 - Segmentation Approach همساز با کویر موجب ایجاد یکی از فضاهای نادر در سطح کشور شده است ولی ساکنان منطقه هنوز نتوانسته اند از مزایای اکوتوریستی آن به خوبی بهره مند شوند.
H. (2003): Measurement of Sustainable Development progress for Managing Community Tourism, Dissertation for PHD Texas A&M University.