Abstract:
در بسیاری از کشورها مردم از لحاظ خصایص نژادی، قومی، مذهبی متفاوت هستند. بافت چند قومی یا
وجود اقلیت ها در ساختار دولت ها سبب تنش و خشونت های قومی در اقصی نقاط جهان شده است. از جمله اقلیت هایی که ادعای استقلال طلبی و جدایی طلبی آنها مسبوق به سابقه است؛ اقلیم کردستان عراق است. 27 سپتامبر 2017 ) استقلال اقلیم کردستان را اعلام نمودند. ) آنها با اجرای هم هپرسی در تاریخ 3 مهر 1396 با اینکه این همه پرسی از جانب دولت مرکزی عراق نامعتبر اعلام شده است و بسیاری از دول استقلال اقلیم کردستان را نامشروع م یدانند اما مسعود بارزانی با اصرار بر جدایی و استقلال طلبی خواهان مذاکره مسالمت آمیز برای استقلال بوده و هدف از همه پرسی را اعلام استقلال دانسته و تاکید می کند همه پرسی مورد تایید اغلب مردم کردستان است. این پژوهش بر آن است تا بررسی آراء علمای حقوق بین الملل در خصوص مشروعیت جدایی یک جانبه به بررسی مشروعیت یا عدم مشروعیت یک جانبه استقلال اقلیم کردستان بپردازد. نتایج پژوهش بیانگر این است که جدایی طلبی و استقلال خواهی اقلیم کردستان عراق تنها در صورت ثابت کردن نقض حقوق بشر آنها توسط رژیم حاکم عراق و یا قانع کردن جامعه بین المللی در دارا بودن مولف ههای موثر بودن، مشروعیت م ییابد. چرا که مشروعیت جدایی یک جانبه در شرایط غیراستعماری و عدم موافقت نظام حاکم وقت کشور امکا نپذیر نیست.
In many countries people are different in terms of race, ethnicity,
religion. Multiculturalism or the presence of minorities in the structure
of governments has caused ethnic tensions and violence throughout the
world. Among the minorities claiming their independence and
separatism is the history of Iraqi Kurdistan. By announcing the
referendum on September 27, 2016, they announced the independence
of the Kurdish climate. Although this referendum was declared invalid
by the central government of Iraq, and many states recognize the
independence of the Kurdish region as illegitimate, Massoud Barzani,
insisting on separation and independence, calls for a peaceful
negotiation of independence and the purpose of the referendum is to
declare independence, and emphasizes that the referendum Most
people are approved by Kurdistan. The study seeks to examine the
views of international law scholars on the legitimacy of unilateral
separation to examine the legitimacy or unilateral legitimacy of
Kurdish regional independence. The results of the research indicate
that the separatist and independence of the Kurdistan region of Iraq
will legitimize only if they prove their human rights violations by the
ruling regime in Iraq or to persuade the international community to
have effective components. Because the legitimacy of unilateral
separation in non-colonial conditions and the disagreement of the
ruling regime of the country is impossible.
Machine summary:
نتایج پژوهش بیانگر این است که جدایی طلبی و استقلال خواهی اقلیم کردستان عراق تنها در صورت ثابت کردن نقض حقوق بشر آنها توسط رژیم حاکم عراق و یا قانع کردن جامعه بین المللی در دارا بودن مؤلفههای مؤثر بودن، مشروعیت مییابد.
باید توجه داشت که اربیل در ارتباط با این نیروها در دروان پسا داعش با دو مشکل اساسی رو به رو خواهد بود که عبارتند از 1- تأمین حقوق پرسنل و نیز تأمین منابع مالی برای تجهیز آنها که هم اکنون نیز این مشکل خود را به صورتی جدی نشان میدهد و پرداخت حقوق نیروهای پیشمرگ به عاملی بسیار مهم در اختلافات میان حکومت اقلیم و حکومت مرکز در بغداد تبدیل شده 2 –بعد از فروکش کردن خطر داعش و فارغ از آینده سیاسی کردستان عراق بخش عمدهای از نیروهای پیشمرگ جذب شده برای شرکت در نبرد علیه داعش عملا بلا استفاده بوده و اقلیم ضمن مرخص نمودن این نیروها از خدمت باید زمینههای ایجاد شرایط شغلی و اقتصادی مناسب ( البته با توجه به فرهنگ کردستان و لزوم تکریم قهرمانان جنگ ) این نیروها را به جامعه و به بخش غیر نظامی بازگردانده امری که با توجه به اقتصاد تک محصولی و نیز محصور بودن این منطقه میان خشکی و البته حجم عظیم فساد در دستگاه دیوان سالاری آن امری چندان آسان به نظر نمیرسد.