Abstract:
پژوهش حاضر سازمانهای آموزشی را به عنوان یکی از انواع مهم سازمانها از نظر فعالیت مورد مطالعه قرار داده است. در این تحقیق به بررسی رابطه جو اخلاقی و ابعاد آن با خلق دانش پرداخته شده است. تحقیق مورد نظر از جهت ارتباط بین متغیرهای تحقیق، از نوع همبستگی است. روش انجام تحقیق نیز به صورت پیمایشی میباشد. جامعه آماری تحقیق شامل تمامی کارمندان شاغل در حوزه ستاد مرکزی و معاونتهای دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در اردیبهشت ماه 1393 به تعداد 290 نفر بوده و حجم نمونه برمبنای جدول مورگان 165 نفر تعیین گردید که به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار جمع آوری دادهها شامل پرسشنامههای استاندارد جو اخلاقی سازمانی ویکتور و کالن مشتمل بر 26 گویه و خلق دانش همتی مشتمل بر 7 گویه و با مقیاس پنج گزینهای لیکرت بوده است. برای اطمینان از روایی پرسشنامهها، آنها به روش اعتبار صوری مورد تایید 3 نفر از اساتید قرار گرفت و پایایی آنها با ضریب آلفای کرونباخ بررسی شد که این مقدار برای پرسشنامه جو اخلاقی سازمانی 809/ 0 و برای پرسشنامه خلق دانش 821/ 0 بدست آمد. تجزیه و تحلیل دادهها به طور عمده با استفاده از آزمونهای همبستگی اسپیرمن و رگرسیون چندگانه و به کمک نرم افزار spss 19 انجام شد. نتایج تحقیق نشان میدهد که در سازمان مورد مطالعه بین جو اخلاقی سازمانی و خلق دانش رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین شش بعد جو اخلاقی(ابزاری، مراقبتی، استقلال اخلاقی، قوانین اخلاقی، ضوابط اخلاقی و کارایی اخلاقی) با خلق دانش رابطه مثبت و معناداری دارند. بنابراین برمبنای نتایج این تحقیق جو اخلاقی به عنوان یک عامل در ایجاد و ارتقاء دانش در سازمان، نقش ایفا میکند. بر این اساس پیشنهاد میگردد با مدیریت مناسب و ارتقای جو اخلاقی در سازمانها، شرایط مساعدی برای فرآیندهای خلق دانش در آنها فراهم شود.
Machine summary:
بررسي رابطه بين جو اخلاقي سازماني و خلق دانش در بين کارکنان دانشگاه علوم پزشکي بيرجند دکتر محمدعثمان حسين بر-مهدي جان احمدي گل چکيده پژوهش حاضر سازمان هاي آموزشي را به عنوان يکي از انواع مهم سازمان ها از نظر فعاليت مورد مطالعه قرار داده است .
(رجوع شود به تصویر صفحه) شکل ٢: مدل نظري تحقيق (منبع : برگرفته از تحقيق ويکتور و کالن ،١٩٨٨) فرضيه اصلي ميان جو اخلاقي و خلق دانش در بين کارکنان دانشگاه علوم پزشکي بيرجند، رابطه معناداري وجود دارد.
يافته ها آزمون همبستگي اسپيرمن فرضيه اصلي: بين جو اخلاقي سازمان با خلق دانش در بين کارکنان دانشگاه علوم پزشکي بيرجند رابطه معناداري وجود دارد.
فرضيه فرعي اول : بين بعد ابزاري جو اخلاقي سازمان و خلق دانش کارکنان دانشگاه علوم پزشکي بيرجند رابطه معناداري وجود دارد.
H١: بين بعد ابزاري جو اخلاقي سازمان و خلق دانش کارکنان دانشگاه علوم پزشکي بيرجند رابطه معناداري وجود دارد.
بنابراين بين بعد ابزاري جو اخلاقي سازماني و خلق دانش در بين کارکنان دانشگاه علوم پزشکي بيرجند رابطه قوي، مثبت و معناداري وجود دارد.
بنابراين بين بعد مراقبتي جو اخلاقي سازماني و خلق دانش در بين کارکنان دانشگاه علوم پزشکي بيرجند رابطه نسبتاً قوي، مثبت و معناداري وجود دارد.
بنابراين بين بعد قوانين اخلاقي جو اخلاقي سازماني و خلق دانش در بين کارکنان دانشگاه علوم پزشکي بيرجند رابطه قوي، مثبت و معناداري وجود دارد.
The role of social capital in the development of organizational knowledge creation, Iranian Journal of Management Sciences, 2(5): 35-70.
The Relationship of Professional Ethics with Knowledge Management, Journal of Ethics in Science and Technology, 4 (26):36-22.