Abstract:
ین پژوهش به منظور اثر بخشی آموزش راهبردهای سازماندهی و خودآموزی بر کاهش مشکلات درسی دانش آموزان با اختلالات یادگیری انجام شده است. روش پژوهش آزمایشی با طرح گسترش یافته می باشد. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پایه های سوم و چهارم دبستان مراجعه کننده به مرکز اختلالات یادگیری شکوفای گرگان در سال تحصیلی 93-92 می باشد. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده 60 نفر انتخاب شدند، و بطور تصادفی به چهار گروه،دو گروه بعنوان گروه آزمایش و کنترل در طرح اول و دو گروه هم بعنوان گروه آزمایش و کنترل در طرح دوم جایگماری شدند .در طرح اول، راهبرد سازماندهی طی 8 جلسه و در طرح دوم، راهبرد خودآموزی را در طی 8 جلسه 45 دقیقه ای به مدت 4 هفته آموزش دیدند. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته «سازماندهی» و «خودآموزی» بود. با استفاده از روش آماری تحلیل کواریانس یک متغیره ، گروهها مقایسه شدند.نتایج نشان داد ، هم راهبرد سازماندهی و هم راهبرد خود آموزی بر کاهش مشکلات درسی دانش آموزان دبستانی با اختلالات یادگیری تأثیر معناداری دارد.و بین این دو روش تفاوت معناداری وجود ندارد.بنابراین استفاده از آموزش روش های شناختی بر افزایش توانایی دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری تاثیر معنا داری دارد.
Machine summary:
یکی از این رویکردها، رویکرد پردازش اطلاعات ١٠ است که به عنوان یک مدل در خصوص پیش فرض علل شناختی، دقیقا به این موضوع میپردازد که تأثیر اختلالات یـادگیری چگونـه از نظر درونداد، پردازش و برونداد بر توانایی کودک در درک و فهم ، نحوه تفکر، درک جنبـه هـای 1 -samual kirk 2-Gallagher " Coleman 3 -learning Disability 4-lerner " johns 5 -swanson #harris " Graham 6-neurologically based 7-hallahan " mercer 8 -mock 9-cortiella " Brunette 10 -informatiom processing approach مشترک مسائلی که یاد میگیرند، تأثیرمی گذارد (گراهام و بیوتلر ١، ٢٠٠٣؛ ونگ ٢، هـریس ، دای و استرنبرگ ٣، ٢٠٠٤؛ ویلـیس ٤، ٢٠٠٨).
هنگـامیکـه چیـزی مـشخص و واضـح نباشـد، خوانندگان خوب برمیگردندو دوباره متن رامی خوانند؛ به عبارت دیگـر، خواننـدگان ضـعیف 1 -zelazo 2-huse 3 -Resistance based on target 4-Dawson " Guare 5 -self- regulatory skill 6-Hidi " ainley 7-wery "nietfeld 8 -zimmerman " Schunk 9-pierangelo " giuliani اغلب در شناخت چیزی که مفهومی ندارد نقص دارند.
,zelazo " Greenberg, 3 -strategic teaching 4-scaffolding 5 -maccini #mulcahy " wilson 6-faggella-luby " dashler 7-wolegmuth #cob "alwell 8-Albus, thurlow " clapper راهبرد سازماندهی ١ عبارت است از توانایی تنظیم یا قرار دادن اشیا براسـاس نظـم در یـک طبقه .
پژوهش های متعدد استفاده از راهبردهای سازماندهی و خودآموزی (سـازماندهی ترسـیمی ، سازماندهی پیشرفته و رئوس مطالب ) را در کاهش مشکلات تحصیلی این دانـش آمـوزان مثبـت ارزیابی کردند (ماهونه و همکاران ٢، ٢٠٠٢؛ بارون ٣، ٢٠٠٤؛ لزاک ٤، ٢٠٠٤؛ گیلدری ٥و داشلر، 1 -Meichnbaum " Good man 2-Mahone 3 -Baron 4-Lezak 5 -gildroy ٢٠٠٨؛ ولگموس و کاب و آلول ، ٢٠٠٨؛ داشلر، رابینسون و مـلارد ١، ٢٠٠٩؛ گراهـام و هـریس ، ٢٠٠٩؛ پورجلال ، ١٣٧٦؛ کدخدایی، ١٣٨٥؛ یارعلی، ١٣٨٦؛ رحمانی، ١٣٨٦).