Abstract:
هدف: هدف پژوهش تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر امیدواری و شادکامی نوجوانان
دختر تحت پوشش بهزیستی بود. روش: روش پژوهش نیمهآزمایشی با گروه گواه و طرح پیشآزمون،
پسآزمون و پیگیری و جامعه آماری دختران تحت پوشش بهزیستی همدان بهتعداد 17 نفر در مراکز
گلهای نسیم و ترنم محبت بود. بهشکل دسترس 73 نفر از نوجوانان دو مرکز انتخاب و در دو گروه آزمایش
و گواه جایگزین شد. ابزار پژوهش پرسشنامههای امیدواری اسنایدر، 7997 و شادکامی آکسفورد، 1337 و
نیز برنامه درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد هیز و روز، 1332 بود. پرسشنامهها در سه مرحله در مورد هر دو
7 ساعته، یکبار در هفته در مورد گروه آزمایش اجرا شد. دادهها با / گروه و برنامه درمانی طی 2 جلسه 5
استفاده از تحلیل واریانس آمیخته اندازهگیری مکرر تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد درمان مبتنی بر
و تفکر راهبردی )P=3/337 ،F=6/ تفکر عاملی ) 312 ،)P=3/371 ،F=4/ پذیرش و تعهد بر امیدواری ) 161
اثر داشته و این تاثیر در مرحله پیگیری پایدار )P=3/341 ،F=7/ و شادکامی ) 746 )P=3/371 ،F=4/437(
مانده است. نتیجهگیری: از آنجا که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد منجر به انعطافپذیری روانشناختی
و تعهد فرد به انجام اعمالی میشود که زندگی را برای وی کامل، غنی و معنادار میسازد؛ میتوان از آن
بهعنوان روش مداخلهای موثر برای ایجاد و افزایش امیدواری و شادکامی مراجعان به ویژه نوجوانان تحت
پوشش بهزیستی استفاده کرد.
Machine summary:
نتيجه گيري: از آنجا که درمان مبتني بر پذيرش و تعهد منجر به انعطاف پذيري روان شناختي و تعهد فرد به انجام اعمالي ميشود که زندگي را براي وي کامل ، غني و معنادار ميسازد؛ مي توان از آن به عنوان روش مداخله اي مؤثر براي ايجاد و افزايش اميدواري و شادکامي مراجعان به ويژه نوجوانان تحت پوشش بهزيستي استفاده کرد.
به عنوان مثال از ميان آن ها ميتوان به اثربخشي آموزش پذيرش و تعهد بر افزايش سازگاري دانش آموزان داراي اختلال رياضي (نريماني، عباسي، ابوالقاسمي و احدي، ١٣٩٢)؛ کاهش ميزان افسردگي بيماران دچار ديابت نوع دو در پايان درمان و در پيگيريهاي بعدي (آقايي و عابدي، ١٣٩١)؛ کاهش هراس اجتماعي دانشجويان (پورفرج ، ١٣٩٠)؛ کاهش اختلال اضطرابي (ايفرت ، فورسيت ، ارچ ، اسپجو، کلر و لانگر، ٢٠٠٩)؛ وسواس موکني ٤ (وود، وترنک و فلسنر،٢٠٠٦) و جلوگيري از بستري مجدد بيماران روان پريش ، از طريق پذيرش تجارب غيرقابل اجتناب ، تمرکز بر فعاليت ها در جهت ارزش ها و جداسازي عواطف از شناخت ، توجه به فکرها بدون بحث درباره درست يا غلط بودن آن ها (باخ و هيز، ٢٠٠٥) اشاره کرد.
بنابراين ميتوان گفت درمان مبتني بر پذيرش و تعهد بر تفکرعاملي نوجوانان ١٦٦ فصلنامه علمي-پژوهشي روان شناسي کاربردي/ ١١(٢ پياپي ٤٢)/ تابستان ١٣٩٦ دختر تحت پوشش بهزيستي همدان اثر داشته و آن را افزايش داده است .
بحث و نتيجه گيري يافته هاي اين پژوهش نشان داد درمان مبتني بر پذيرش و تعهد بر اميدواري و شادکامي نوجوانان دختر تحت پوشش بهزيستي مؤثر است .